Elektrische Fiets Kopen: Welke E-Bike Past Bij Mij?

Tegenwoordig heb je de keuze uit honderden verschillende elektrische fietsen.

Als je een willekeurige fietsenwinkel binnenloopt raak je dus al snel overdonderd door het aanbod.

Op het eerste gezicht ziet elke elektrische fiets er hetzelfde uit.

Maar dat zijn ze zekers niet!

Om de goede e-bikes van de slechte te onderscheiden en een geschikte fiets te vinden die echt bij je past, heb je een beetje verstand van zaken nodig.

In dit artikel leer je precies waar je op moet letten als je je afvraagt welke elektrische fiets je moet kopen.

1. Type Elektrische Fiets

Het is belangrijk om je te realiseren dat er niet één soort elektrische fiets bestaat.

Vroeger was dat wel zo.

Maar tegenwoordig heb je de keuze uit veel verschillende types elektrische fietsen, net zoals bij een normale fiets.

De eerste vraag die je jezelf dus moet stellen is: welk type elektrische fiets past bij mij?

De meeste mensen kiezen voor een elektrische stadsfiets. Deze zijn geschikt voor kortere afstanden in de stad.

Als je ver van je werk woont kan je kiezen voor een speed pedelec, ook wel bekent als de snelle elektrische fiets. Speed pedelecs mogen sneller dan normale e-bikes, waardoor je sneller grote afstanden kan afleggen.

Als je niet te ver van je werk woont kan een elektrische hybride fiets ook een goede optie zijn als een woon-werkfiets.

Als je jonge kinderen hebt die je graag mee neemt op de fiets past een elektrische moederfiets of een elektrische bakfiets wellicht het beste bij je.

Een elektrische vouwfiets is ook een goede optie voor forenzen die reizen met het openbaar vervoer. De elektrische vouwfiets neem je namelijk gemakkelijk de bus of trein in.

Het type elektrische fiets dat je kiest, heeft veel invloed op het design van de fiets qua frame, vering, gewicht, accu, motor, etc.

Zo heeft een elektrische hybride fiets bijvoorbeeld een sportieve zithouding, terwijl een elektrische stadsfiets normaal een comfortabele zithouding heeft.

2. Accu Capaciteit

Als je nog steeds denkt dat een elektrische fiets slechts een paar kilometer mee gaat en dan moet worden opgeladen, dan zit je er (gelukkig) naast.

De gemiddelde elektrische fiets heeft een accu met een capaciteit van 400 Wh, waarmee je ongeveer 45~75 km kan fietsen.

Vaak heb je bij de aankoop van een elektrische fiets ook de optie om een beter accu te kopen. Bijvoorbeeld een 500 Wh of een 750 Wh accu.

Deze upgrade kost je normaal gesproken een paar honderd euro extra.

Als je vooral kleine afstanden aflegt heb je genoeg aan een 400 Wh accu.

Maar als je vaak langere afstanden aflegt, is het verstandig om te kiezen voor een beter accu.

Om te controleren hoe goed een accu is wordt ook vaak gekeken naar de actieradius van de elektrische fiets.

Dit geeft aan hoe ver de fiets op een volle accu kan rijden onder ideale omstandigheden.

Maar in de praktijk ligt het aantal kilometers dat je daadwerkelijk kan afleggen met je e-bike vaak ver onder de actieradius.

Ik kijk zelf dus liever naar de capaciteit van de accu dan de actieradius.

3. Motor Kracht

De motor is net zo belangrijk als de accu voor een prettige fietservaring.

Met een zwakke motor kan de trapondersteuning onvoldoende zijn om een snelheid van 25 km/u te halen.

Hoe sterk de motor is wordt uitgedrukt in Nm. Hoe meer Nm, hoe sterker de motor op je e-bike.

Een gemiddelde elektrische fiets heeft een 30 ~ 40 Nm motor.

Dat is genoeg voor de gemiddelde elektrische stadsfiets.

Maar met een 30 Nm motor kan de trapondersteuning soms wat te wensen overlaten bij veel wind of als je tegen een helling op fietst.

Als je onder elke omstandigheden voldoende ondersteuning wilt, raad ik een motor met een koppel van minstens 40 Nm aan.

Momenteel hebben de krachtigste elektrische fietsen een motorkoppel van 85 Nm.

Voor een elektrische stadsfiets is dat een beetje te veel van het goede.

Maar op een speed pedelec die 45 km/u mag of op een elektrische bakfiets met volle lading heb wel een extra sterke motor nodig.

4. Versnellingen

Als het aankomt op versnellingen, heb je de keuze uit een naafversnelling en een derailleurversnelling.

De naafversnelling vereist zeer weinig onderhoud en schakelt gemakkelijk (zelfs als je stil staat).

Maar de naafversnelling maakt het ook moeilijk om je achterwiel of band te wisselen, en heeft slechts een beperkt aantal versnellingen.

Sommige luxe e-bikes maken ook gebruik van een traploze versnellingsnaaf en/of een automatisch schakelsysteem.

Deze versnellingen maken het nog makkelijker om de juiste versnelling te vinden, maar zijn ook een stuk duurder dan een standaard naafversnelling.

De derailleurversnelling heeft normaal een veel groter aantal versnellingen, is beter geschikt voor lange afstanden en bergachtig gebied, en weegt ook minder.

Jammer genoeg heeft de derailleurversnelling vaak onderhoud nodig en slijt het veel sneller.

5. Motor Locatie

Niet alleen hoe sterk je motor is, maar ook waar de motor op je frame gemonteerd is speelt een belangrijke rol.

Je kan kiezen uit een voorwielmotor, middenmotor, of een achterwielmotor.

Elk type motor heeft voor en nadelen.

Laten we ze een voor een bekijken.

Voorwielmotor

Relatief stil
Goedkoop
Frame met lage instap mogelijk
Dichte kettingkast mogelijk
Je kan ook zonder trapondersteuning fietsen
Ondersteuning voelt alsof iemand aan je fiets trekt
Motor komt traag in actie
Fiets kan doorslippen op een gladde ondergrond (zand, bladeren, sneeuw, etc.)
Extra gewicht op het voorwiel maakt het sturen iets zwaarder
Minder krachtig dan andere motoren

Middenmotor

Ondersteuning voelt natuurlijk aan
Motor komt direct in actie
Ondersteuning is in verhouding tot de kracht die je zelf op de pedalen uitoefent
Gewicht van de motor word gelijkmatig over het frame verdeeld wat extra stabiliteit geeft tijdens het fietsen
Duurste type motor
Relatief storingsgevoelig
Frame met lage instap is niet mogelijk
Weegt meer dan andere motoren

Achterwielmotor

Fietst het prettigst
Relatief stil
Laag gewicht
Veel versnellingen mogelijk
Maakt het vervangen van de achterband of wiel moeilijk omdat het computerprogramme opnieuw gekalibreerd moet worden
Zwaar achterwiel maakt het verplaatsen van de fiets lastiger

De ene motor is dus niet beter dan de andere.

Probeer een motor te kiezen die pas je past.

Bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een goedkope elektrische fiets past een voorwielmotor goed bij je.

6. Gewicht

Een elektrische stadsfiets weegt gemiddeld 25 ~ 30 kg met de accu inbegrepen.

Dat is een stuk zwaarder dan een niet elektrische fiets.

Als je met de trapondersteuning fietst zul je niet veel merken van een paar kilo extra.

Maar als je soms zonder ondersteuning wilt fietsen of als de accu leeg is merk je die paar extra kilo’s wel degelijk.

Als dat een probleem is, kan je ook kiezen voor een lichtgewicht elektrische fiets.

Deze hebben normaal een carbon frame en wegen rond de 20 kg. Maar een carbon frame kost ook een stuk meer dan een standaard aluminium fietsframe.

Naast het gewicht van de e-bike zelf moet je ook het maximaal toegestaan totaalgewicht in de gaten houden.

Een gemiddelde e-bike heeft een draagkracht van 130 kg.

Als de fiets zelf 30 kg weegt en je hebt 15 kg bagage bij je, dan mag je zelf maximaal 130-30-15 = 85 kg wegen.

Als je zelf een paar kilo’s boven het gemiddelde weegt heb je dus al snel een speciale elektrische fiets voor zware mensen nodig.

Daarnaast loopt de accu natuurlijk ook sneller leeg als de fiets zwaarder weegt.

7. Accu Locatie

De accu van een elektrische fiets wordt normaal verwerkt in de bagagedrager of in het fietsframe.

Een accu in de bagagedrager heeft het voordeel dat je deze gemakkelijk uit je fiets kan halen.

Je kan je accu dus binnen opladen terwijl de e-bike buiten staat.

Dit is vooral handig als je onderweg een keertje in een café of restaurant je fiets wilt opladen.

Ook kan je de accu gemakkelijk vervangen als er een probleem is.

Daar staat echter tegenover dat dieven ook gemakkelijk je dure accu kunnen stelen. Het is dus niet verstandig om je accu in de fiets te laten als je deze ergens in het openbaar parkeert.

Daarnaast is de draagkracht van een bagagedrager waar de accu in zit minder hoog. Waardoor een fietstas of kinderzitje niet altijd mogelijk is.

Je kan ook kiezen voor een accu in het frame.

Normaal word de accu verwerkt in een extra dikke framebuis waardoor je de accu zelf niet meer kan zien.

Dit ziet er mooi uit, maar maakt het ook moeilijk om de accu te vervangen als je toe bent aan een nieuwe.

Daarnaast moet je de gehele fiets dicht bij het stopcontact brengen als je de fiets wilt opladen.

Als de accu in het frame zit wordt het gewicht beter verdeelt over de gehele elektrische fiets, waardoor het iets fijner fietst dan een accu in de bagagedrager.

8. Vering

Op een elektrische fiets mag je maximaal 25 km/u.

En op die snelheid voel je elk kleine hobbeltje of steentje dat op de weg ligt als je elektrische fiets geen vering heeft.

Als je regelmatig op slecht wegdek fiets heb je een zadelpenvering of voorvorkvering nodig om comfortabel te kunnen fietsen op hoge snelheid.

Een elektrische fiets met extra brede banden kan ook helpen om de schokken en trillingen die je voelt tijdens het fietsen te verminderen.

Voor een elektrische stadsfiets die je vooral voor kleine afstanden gebruikt in de stad heb je niet per se vering nodig. Maar het is toch wel fijn om minstens een van de drie vormen van vering te hebben als dat in je budget past.

Als je kiest voor een elektrische bakfiets, elektrische mountainbike, of speed pedelec is goed vering extra belangrijk en heb je het liefst zo veel mogelijk vering op je fiets.

9. Aandrijving

De meeste elektrische fietsen maken gebruik van een ouderwetse kettingaandrijving.

Een kettingaandrijving moet regelmatig schoongemaakt en gesmeerd worden.

De riemaandrijving, ook bekent als de belt drive, is langzaam in opkomst onder de elektrische fietsen.

Deze riem is gemaakt van kunststof, is stiller en schoner dan een ketting, en heeft minder onderhoud nodig.

Jammer genoeg is een riemaandrijving over het algemeen ook duurder dan een standaard kettingaandrijving.

Een belt drive is dus zekers niet noodzakelijk, maar kan wel een leuk extraatje zijn.

10. Display

De trapondersteuning op je elektrische fiets wordt normaal bestuurt met een display.

Het is belangrijk dat het display snel af te lezen en gemakkelijk te gebruiken is.

Een simpel display bestaat normaal uit een paar LED-lampjes die de huidige ondersteunigsstand en de batterij aangeven. De ondersteuning kan je verhogen of verlagen met twee knoppen naast de LED-lampjes.

Deze displays zijn dus minimalistisch maar effectief.

Complexere displays bestaan uit een LCD schermpje met extra informatie zoals de snelheid, afstand, tijd, resterende actieradius.

Bij dit type display moet je dus oppassen dat de informatie niet te klein is om gemakkelijk af te lezen.

Als je moet concentreren om het display te gebruiken heb je de aandacht niet op de weg.

Wat is momenteel de beste elektrische fiets?

Elk jaar zijn er meerdere e-bike testen die de nieuwste elektrische fietsen met elkaar vergelijken.

De beste elektrische fietsen volgens de ANWB zijn momenteel:

  1. Cube Supreme Hybrid Pro 500
  2. Moustache Samedi 27 Open Xroad 2
  3. Advanced Comfort Plus Wave
  4. Bikkel Ibee Tuba Disk Gates
  5. BESV TR 2.1 LS

Het is echter aan jezelf om te kijken of deze fietsen ook echt bij je passen. De Cube Supreme Hybrid Pro is niet voor iedereen de ideale droomfiets.

Bekijk de verschillende elektrische fiets testen als inspiratie en gebruik de bovenstaande 10 punten om te kijken welke elektrische fiets het best bij je past.

Kopen of leasen?

Een goede elektrische fiets kost je al snel € 2000 tot € 3000.

Niet iedereen heeft dat geld natuurlijk zo maar rond liggen.

Als een nieuwe elektrische fiets te duur is en sparen ook geen optie is, kan je een elektrische leasen.

Je kan zowel zakelijk als particulier een elektrische fiets leasen.

Lees mijn artikel over het leasen van een elektrische fiets als je meer wilt weten.