//Wat Is Spinning? Voordelen En Nadelen
wat is spinning

Wat Is Spinning? Voordelen En Nadelen

Je hebt vast wel eens van spinning gehoord, maar wat betekent het nou precies?

Spinning is een soort van sport waarbij je traint op een stilstaande fiets zoals een hometrainer.

Je kan zelf thuis aan de gang gaan met je eigen hometrainer. Maar veel mensen kiezen er voor om spinning lessen te nemen in de sportschool.

Als je alleen bent is het vaak moeilijk om 100% te geven tijdens een work-out. Maar tijdens de les met andere mensen en een instructeur die je streng in de gaten houd kan je echt tot het uiterste gaan.

Vaak gaan deze lessen gepaard met luide muziek en veel gezweet. Het kan dus een beetje intimiderend zijn als je voor de eerste keer gaat. Dus laten we eens kijken waarom het toch zo populair is en waar spinning goed voor is.

Voordelen en nadelen van spinning

1. Calorieën verbranden

Aan het eind van een spinning les van een uur heb je ongeveer 800 calorieën verbrand.

Veel spinning lessen maken gebruik van interval training. Hierdoor kan je in een relatief korte periode veel calorieën verbranden.

Hoeveel calorieën je precies verbrand met fietsen hangt natuurlijk af van de intensiteit en je streng de instructeur is. Maar als je spinning lessen van slechts 30 minuten volgt, zul je je minstens 300 calorieën verbranden.

2. Verstelbare fiets

Tijdens de spinning les heeft iedereen zijn eigen fiets. Voordat je begint kan je het stuur en zadel afstellen zodat je in een comfortabele positie kan fietsen.

Als je niet precies weet hoe hoog of hoe ver naar achter het zadel moet, kan je altijd de instructeur om hulp vragen.

Tijdens het fietsen van de weerstand ook gemakkelijk aangepast worden. Zo worden vaak korte periodes van hoge weerstand afgewisseld met langere periodes ontspannen fietsen.

3. Elke keer een andere workout

Elke spinning les is net weer iets anders afhankelijk van welk doel je instructeur in beeld heeft. Soms zul je dus vooral met hoge weerstand trainen om spieren te ontwikkelen, terwijl andere keren je met lagere weerstand zo snel mogelijk probeert te trappen om je conditie te verbeteren.

De juiste instructeur vinden is natuurlijk super belangrijk. De instructeur bepaalt namelijk waar de nadruk op licht. En bepaalt daarnaast ook de muziek waar op gefietst word. Met een lekker deuntje op de achtergrond houd je het toch net iets langer vol.

Als je eerste aanraking met spinning tegen viel, helpt het wellicht om spinning lessen bij een andere sportschool of instructeur te proberen.

Vaak zijn er verschillende groepen waar je uit kan kiezen, zoals een groep voor beginners of een groep voor senioren. Het is wel zo fijn om te sporten met andere mensen die op hetzelfde niveau zitten als jezelf.

4. Intensief trainen

Normaal begint de les redelijk makkelijk met een paar minuutjes warming-up. Maar daarna gaat het tempo- of weerstand flink omhoog, en ben je voordat je het weet buiten adem.

Daarnaast zal je instructeur regelmatig aangeven dat je staand moet fietsen of een voorover leunende positie moet aannemen. Dit maakt het extra zwaar en train je naast je benen ook je billen.

Ik zie zelden iemand die de hele spinning les doorstaat zonder flink te zweten. Als je aan het eind met gemak de zaal uitloopt, heb je toch echt iets fout gedaan.

5. Indoor cycling

Spinning wordt ook wel indoor cycling genoemd. Je fiets dus op een stilstaande hometrainer in een zaal of je eigen woonkamer.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken om wind of andere weersomstandigheden en je kan op elk moment stoppen met de training.

Maar voor veel mensen is dit vooral een nadeel. Zo voel je tijdens de lente of zomer geen lekker zonnetje of verkoelende wind en is het uitzicht in de sportschool altijd een grote muur.

Je eerste spinning les

Zelfs als je elke dag met de fiets naar het werk gaat, zal de eerste spinning les een compleet nieuwe ervaring voor je zijn.

Hier zijn een paar dingen die je kan verwachten van je eerste les.

1. Spierpijn

Voor de eerste paar dagen na je eerste les hebben de meeste mensen spierpijn in de benen. Dit komt omdat je tijdens het spinnen de benen op een andere manier gebruik dan bij normaal fietsen.

Gelukkig gaat dit vanzelf weer over. Je kan de spierpijn verminderen en door voldoende te stretchen, een foam roller te gebruiken, en je benen te masseren.

Na elke les zal de spierpijn iets minder zijn omdat je lichaam gewend raakt aan de nieuwe manier van sporten. Maar de eerste paar keer kan flink pijnlijk zijn.

2. Dorst

Het tempo tijdens een spinning les ligt hoog. Ook al duurt een les normaal niet langer dan 60 minuten, zal je toch flink zweten en veel vocht verliezen.

Neem dus een flesje water mee, zodat je tijdens het trainen regelmatig een paar slokken water binnen krijgt.

3. Betere gezondheid

Net zoals andere soorten sport is ook spinning een goede manier om aan je gezondheid te werken. Elke les is zeg maar een stapje in de goede richting.

Na een paar weken zal je waarschijnlijk merken dat je de lessen veel beter kan volhouden. En misschien kan je zelfs de weerstand op je hometrainer verhogen.

Als je gezond eet zal je ook langzaam zien dat je een paar kilo zal afvallen door het fietsen en dat je benen strakker en sterker worden.

4. Nieuwe hobby

Als je de eerste paar veeleisende lessen kan doorstaan, is er een grote kans dat spinning een nieuwe passie van je wordt. Spinning is namelijk een van de populairste vormen van groepstraining die je kan vinden in de sportschool.

Als je eenmaal doorhebt hoe de gemiddelde spinning les in elkaar zit kan je er ook voor kiezen om een hometrainer te kopen en thuis te sporten. Dan bepaal je zelf wanneer en hoe je traint.

Toch is voor veel mensen het sociale aspect belangrijk, omdat het motiverend is om met andere mensen te sporten en de instructeur er voor zorgt dat je echt tot het uiterste gaat.

Spinning video

Hieronder een video dit je laat zien hoe een spinning les er uit kan zien. Hij is in het Engels, maar geeft een goed eerste indruk.