Wat Is Spinning & Wat Zijn De Voordelen?

hometrainer test

Je hebt vast wel eens van spinning gehoord.

Het is vaak een van de populairste groepslessen in de sportschool.

Als je nog nooit een keertje hebt meegedaan vraag je je waarschijnlijk af wat spinning nou precies is.

En waarom zou je kiezen voor spinning in plaats van een van de andere opties?

Wat is spinning?

Spinning is een soort van sport waarbij je traint op een spinningfiets, dat is een stilstaande fiets die lijkt op een hometrainer. Vaak wordt het ook wel “indoor cycling” genoemd.

Je kan zelf thuis aan de gang gaan met je eigen hometrainer. Maar veel mensen kiezen er voor om spinning lessen te nemen in de sportschool.

Als je alleen bent is het vaak moeilijk om 100% te geven tijdens een work-out. Maar tijdens een les met andere mensen en een instructeur die je streng in de gaten houd kan je echt tot het uiterste gaan.

Vaak gaan deze lessen gepaard met luide muziek en veel gezweet. Het kan dus een beetje intimiderend zijn als je voor de eerste keer gaat.

Fietsen op een stilstaande fiets binnen in een zaal klinkt misschien niet super aantrekkelijk. Maar een goede instructeur weet het altijd leuk te houden door vaak te wisselen tussen verschillende houdingen en weerstand niveaus.

Je zou spinning een beetje kunnen vergelijken met intervaltraining, maar dan met leuke muziek en veel variatie.

Spinning voorbeeld video

Hieronder een video dit je laat zien hoe een spinning les er uit kan zien. Hij is in het Engels, maar geeft een goed eerste indruk.

Als je thuis een hometrainer hebt kan je gemakkelijk mee doen met deze workout.

Spinning voordelen

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen redenen waarom hij/zij kiest voor spinning.

Misschien vind je het gewoon leuk? Of heeft een vriend het je aan bevolen?

Hieronder vind je 5 voordelen van spinning die ikzelf het belangrijkst vind.

1. Calorieën verbranden

Aan het eind van een spinning les van een uur heb je ongeveer 800 calorieën verbrand.

Veel spinning lessen maken gebruik van interval training. Hierdoor kan je in een relatief korte periode veel calorieën verbranden.

Hoeveel calorieën je precies verbrand met fietsen hangt natuurlijk af van de intensiteit en je streng de instructeur is. Maar als je spinning lessen van slechts 30 minuten volgt, zul je je minstens 300 calorieën verbranden.

2. Sporten op eigen niveau

Tijdens de spinning les heeft iedereen zijn eigen fiets waarvan je zelf de weerstand kan bepalen.

Afhankelijk van hoe sportief je bent kan je dus de weerstand een beetje hoger of lager instellen.

Tijdens de work-out zal de instructeur ook aangeven wanneer je de weerstand moet verhogen en wanneer je hem weer mag verlagen.

Maar als je het tempo niet bij kan houden, kan je de weerstand ook op een lager niveau houden totdat je weer een beetje op adem bent.

3. Elke keer een andere workout

Elke spinning les is net weer iets anders afhankelijk van welk doel je instructeur in beeld heeft. Soms zul je dus vooral met hoge weerstand trainen om spieren te ontwikkelen, terwijl andere keren je met lagere weerstand zo snel mogelijk probeert te trappen om je conditie te verbeteren.

De juiste instructeur vinden is natuurlijk super belangrijk. De instructeur bepaalt namelijk waar de nadruk op licht. En bepaalt daarnaast ook de muziek waar op gefietst word. Met een lekker deuntje op de achtergrond houd je het toch net iets langer vol.

Als je eerste aanraking met spinning tegen viel, helpt het wellicht om spinning lessen bij een andere sportschool of instructeur te proberen.

Vaak zijn er verschillende groepen waar je uit kan kiezen, zoals een groep voor beginners of een groep voor senioren. Het is wel zo fijn om te sporten met andere mensen die op hetzelfde niveau zitten als jezelf.

4. Verminder je stress

Tijdens een drukke werkdag krijg je te maken met veel stress. En sporten is een goede manier om even stoom af te blazen.

Vooral op een fiets kan je er even lekker 100% voor gaan, zodat je af komt van al je energie en tijdelijk al je zorgen kan vergeten.

Daarnaast zorgt een intensieve work-out zoals spinning er ook voor dat je lichaam nieuwe hormonen begint te maken, zoals endorfine, die je een goed gevoel geven.

5. Lage kans op blessures

Vergeleken met andere sporten is de kans dat je geblesseerd raakt tijdens spinning relatief laag.

Geen tegenstanders die per ongeluk tegen je schenen schoppen of basketbal die in je gezicht beland.

En hoewel je de weerstand van de fiets gemakkelijk kan veranderen, hoef je geen zware gewichten te gebruiken zoals bij krachttraining.

Bovendien fiets je waarschijnlijk regelmatig op een normale fiets waardoor je al goed bekend bent met de juiste beweging.

Spinning nadelen

Laten we eerder zijn…

Spinning heeft ook zo zijn nadelen.

Dit zijn niet per se redenen om er niet aan te beginnen. Maar het is wel fijn om het van te voren te weten.

1. Spierpijn

Voor de eerste paar dagen na je eerste les hebben de meeste mensen spierpijn in de benen. Dit komt omdat je tijdens het spinnen de benen op een andere manier gebruik dan bij normaal fietsen.

Gelukkig gaat dit vanzelf weer over. Je kan de spierpijn verminderen en door voldoende te stretchen, een foam roller te gebruiken, en je benen te masseren.

Na elke les zal de spierpijn iets minder zijn omdat je lichaam gewend raakt aan de nieuwe manier van sporten. Maar de eerste paar keer kan flink pijnlijk zijn.

2. Binnen fietsen

Spinning wordt ook wel indoor cycling genoemd. Je fiets dus op een stilstaande hometrainer in de sportschool of je eigen woonkamer.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken om wind of andere weersomstandigheden en je kan op elk moment stoppen met de training.

Maar voor veel mensen is dit vooral een nadeel. Zo voel je tijdens de lente of zomer geen lekker zonnetje of verkoelende wind en is een kale muur niet een heel interessant uitzicht.

3. Bovenlichaam

Het zal je wel niet verrassen, maar met spinning train je vooral je onderlichaam.

Je gebruikt tijdens het fietsen je armen, schouders, en borst spieren natuurlijk wel. Maar ze vervullen vooral een ondersteunende rol.

Als je graag spieren wilt opbouwen zul je dus spinning moeten combineren met een andere sport of krachttraining.

Waar is spinning goed voor?

De meeste mensen kiezen voor spinning omdat het een snelle manier is om veel calorieën te verbranden. En natuurlijk geeft het je mooie benen en een strak achterste.

Maar dat is natuurlijk niet alles.

Spinning is ook goed voor je fysieke en mentale uithoudingsvermogen. Een zware spinningles kan soms echt afzien zijn. Dus het is niet altijd gemakkelijk om het einde te halen zonder op te geven.

Daarnaast kan je na een aantal lessen merken dat je gedurende dag meer energie hebt.

Is spinning gezond?

Spinning kan zeer gezond voor je zijn, zolang je maar de juiste houding en techniek gebruikt.

Je gebruikt tijdens spinning je hele lichaam, en dankzij het hoge niveau kan het ook je longcapaciteit verhogen.

Daarnaast is het ook goed voor je bloedstroom en hart, wat de kans op hart en vaatziekten kan verminderen.

Houd er wel rekening mee dat na elke vorm van sport je voldoende rust nodig hebt.

Voor de meeste mensen is het dus af te raden om elke dag een intensieve spinning work-out te doen.

Welke spieren train je met spinning?

Met spinning train je vooral onderlichaam zoals je beenspieren, kuiten en billen. Daarnaast gebruik je ook je buikspieren om tijdens het fietsen rechtop te blijven. Aangezien je tijdens spinning een sportieve houding aanneemt zal je ook andere spieren in je bovenlichaam gebruiken zoals je armen en schouders, maar deze hebben vooral een ondersteunende rol.

Net zoals bij elke sport, gebruik je met spinning ook je hart, longen, en je cardiovasculair systeem.

Calorieverbruik spinning

Spinning is een snelle manier om veel calorieën te verbranden. Met een spinningles van een uur verbrand je gemiddeld 400 tot 600 kcal. Als je drie lessen per week volgt verbrand je al snel 1,800 kcal, wat ongeveer gelijkt staat aan 0.25 kilo lichaamsvet. Met spinning verbruik je dus meer calorieën dan de meeste andere sporten.

Natuurlijk hangt het precieze getal af van veel factoren. Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Hoe intensieve de workout was
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Lichaamslengte
  • Lichaamsgewicht
  • Je fitness niveau