//Voorkom Slapende Handen Tijdens Het Fietsen
Slapende Handen Tijdens Het Fietsen

Voorkom Slapende Handen Tijdens Het Fietsen

Heb je wel eens een doof gevoel in je handen tijdens het fietsen? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Met de juiste voorzorgsmaatregelen kan je tintelende handen bij het fietsen voorkomen.

Fanatieke fietsers weten dat lange afstanden veeleisend kunnen zijn voor je lichaam. Alhoewel je bij het fietsen vooral je benen gebruikt, zijn je armen en handen natuurlijk net zo belangrijk.

Slapende handen kunnen tot gevaarlijke situaties leiden tijdens het sturen, schakelen en remmen.

Wat veroorzaakt tintelende handen bij het fietsen?

Er zijn lopen verschillende zenuwen door je handen. Als je daar voor een lange periode veel druk op uitoefent begin je een doof gevoel in je handen te krijgen.

Dit gebeurt vooral vaak als je een racefiets gebruikt omdat je een voorover leunende positie aanneemt en door de vorm van een racefietsstuur.

Door je pols, hand en voorarm in een recht lijn te houden kan je dat vervelende tintelende gevoel voorkomen. Een gebogen pols knijpt namelijk de zenuwen in je hand af en leidt tot slapende handen.

Als je zelfs met de juiste houding slapende handen krijgt, kan je de volgende maatregelen treffen.

Fiets afstellen

Een veel voorkomend probleem is het gebruik van een fiets die niet goed op je lichaam is afgesteld. Hoewel op een fiets veel verkeerd afgesteld kan zijn, zijn de zadel en stuur de meest voorkomende problemen.

Als je stuur te laag of je zadel te hoog staat moet je verder naar voren leunen en heb je extra druk op je handen. Een goede vuistregel is dat de zadelhoogte 109% van je binnenbeenlengte is en het stuur 4 cm boven het zadel staat.

Ook de hoek van je zadel is belangrijk en hoort tussen de 0% en -3% te zijn. Is de hoek groter dan -3%, dan glijd je steeds vooruit tijdens het fietsen en oefen je ook extra druk uit op je handen.

Fietshandschoenen

Goede fietshandschoenen zorgen ervoor dat je beter grip hebt op het stuur en dat je in de winter warme handen hebt tijdens het fietsen.

Maar fietshandschoenen helpen ook om een doof gevoel in je handen te voorkomen. De extra padding van de handschoenen vangt de klappen van het stuur op en verspreid de druk gelijkmatig over je hele hand.

Het is belangrijk om het juiste maatje handschoenen te vinden. En bij twijfel is het beter om een maatje groter te kiezen, omdat ze vaak wat kunnen krimpen na een paar wasbeurten.

Stretching

Net als bij andere intensieve vormen van beweging is het verstandig voor het fietsen een warming up te doen. Door niet alleen je benen te stretchen maar ook je handen en armen kan je slapende armen voorkomen.

Besteed extra aandacht aan je polsen zodat ze klaar zijn voor een lange rit. Stijve spieren leiden snel tot problemen omdat je moet compenseren met andere spieren of een slechte houding aanneemt.

Fysieke beperkingen

Als je pas recent begonnen bent met wielrennen of langere fietsroutes neemt dan normaal kan het zijn dat je plotseling te veel vraag van je lichaam.

Tijdens het fietsen heb je namelijk een bepaalde hoeveelheid flexibiliteit en kracht nodig. Als je lang niets aan sport hebt gedaan, kan je stijve hamstrings of zwakke buikspieren krijgen.

Bouw in dat geval je conditie langzaam op door te beginnen met korte afstanden en geleidelijk de afstand en snelheid te verhogen.