Categorie├źn
Reviews & Vergelijken

Welke Racefiets Band Is De Beste?

Of je nou lekker aan het sporten bent of meedoet aan een wedstrijd, op een racefiets wil je natuurlijk zo snel mogelijk gaan. De juiste racefiets wielen zorgen er niet alleen voor dat je sneller gaat, maar geven ook extra veiligheid en gemak.

Door het ruime aanbod wielen kan het soms moeilijk zijn om de juiste te vinden. In dit artikel vind je de meest belangrijke dingen die je moet weten voordat je nieuwe racefiets banden of wielen koopt.

Fietsband types

Alhoewel bander er vaak van de buitenkant hetzelfde eruit zien, kan de binnen kant toch anders zijn. Hier zijn de 3 verschillende types fietsbanden die je tegen kan komen.

1 Clincher banden

Clinchers zijn banden die bestaan uit een binnenbanden en buitenband. Afhankelijk van welke buitenband je gebruikt kan je clinchers onderverdelen in draadbanden en vouwbanden.

Draadbanden

Als je op een normale fiets rijdt heb je waarschijnlijk draadbanden. Deze banden hebben een staaldraad in de bandhiel die voorkomt dat de band van de velg af springt onder druk. Natuurlijk maakt deze staaldraad de band relatief zwaar.

Vouwband

Daarentegen loopt een bundel kevlar vezels door vouwbanden in plaats van een staaldraad. Hierdoor kan je de band gemakkelijk opvouwen, en dus de naam. Maar belangrijker is dat de banden veel lichter zijn dan draadbanden.

2 Tube banden

Tubes, ook wel tubular genoemd, zijn banden waarbij de binnenband en buitenband direct aan elkaar vast zitten. Veel professionele wielrenners kiezen dit type band omdat het fijn fiets en je gemakkelijker bochten kan nemen.

Deze banden wegen ongeveer hetzelfde als vouwbanden en worden direct op de velg geplakt met speciale lijm. Een voordeel hiervan is dat bij een lekke band je veilig kan uitrollen omdat hij gewoon om de wiel blijft zitten. Het nadeel is dat de band vaak compleet vervangen moet worden als die lek is of beschadigt, en het monteren en vervangen van dit type banden vergt veel werk.

3 Tubeless banden

Tubeless racefiets banden hebben geen binnenband. De band wordt direct aan de velg vast gemaakt. Hiervoor zijn natuurlijk speciale banden en velgen nodig.

Omdat er slechts een band is voorkom je wrijving tussen de binnenband en buitenband. Hierdoor kan je de rolweerstand verlagen en kan je zelfs met een lagere bandenspanning rijden. Dit is niet alleen comfortabel, maar geeft ook extra controle en grip op de weg wanneer je dat nodig hebt. Bovendien zijn tubeless banden minder vaak lek omdat er geen ventiel of binnenband is waar iets mis mee kan gaan.

draadband of vouwband racefiets

Welke band past het best bij mijn racefiets?

Aangezien meer dan 90% van alle normale fietsen draadbanden gebruikt zijn we allemaal met dat type banden bekend. De verleiding kan groot zijn om te kiezen voor iets waar je bekend mee bent. Toch is het gewicht van een draadband een te groot nadeel voor de meeste wielrenners.

Als je naar de professionals kijkt zie je vooral tubes of tubeless racefiets banden. Deze banden fietsen super fijn en geven ook goede controle over de fiets. Toch ligt de prijs normaal boven dat van de gemiddelde draadband omdat de banden van hogere kwaliteit materiaal gemaakt worden. Bovendien heb je speciale velgen nodig en is het moeilijk om zelf de banden te vervangen wanneer dat nodig is.

Voor veel beginners is een vouwband dus ideaal omdat deze lichtgewicht is, goedkoper dan tubes en tubeless banden, en gemakkelijk te monteren is. Bovendien kan je de band zelf plakken wanneer je hem lek rijdt.

Voor serieuze wielrenners is het een optie om meer dan een wielset voor hun racefiets te hebben. Zo kan je bijvoorbeeld goedkope draadbanden gebruiken tijdens het trainen, en haal je alleen de duurdere tubes of tubeless banden uit de kast voor een wedstrijd.

Waar moet je op letten als je banden koopt?

Het aanbod van banden is zeer groot ongeacht welk type je uiteindelijk kiest. Er zijn namelijk vele verschillende merken, en elk merk heeft weer meer dan een band per type. Hier zijn dus een aantal dingen waar je op wilt letten als je verschillende racefiets banden vergelijkt.

  • Prijs: tenzij je zoveel geld hebt dat je niet weet wat je er mee moet doen zal de prijs een belangrijke factor zijn. Over het algemeen zijn draadbanden het goedkoopst, gevolgd door vouwbanden, en dan tubes en tubeless banden.
  • Duurzaamheid: we willen natuurlijk allemaal een band die lang mee gaat. Slijtage kan je niet compleet voorkomen, maar wel verminderen met een goede kwaliteit band. Toch is het vaak zoeken naar een goede balans. Draadbanden zijn bijvoorbeeld vaak gemaakt van goedkoper materiaal en slijten daardoor meer en rijd je sneller lek. Daar staat tegenover dat ze goedkoop zijn en dat je ze zelf gemakkelijk kan plakken.
  • Gewicht: als je banden lichter zijn is het totale gewicht van de fiets ook lichter. Aangezien je op een lichtere fiets sneller kan gaan, kiezen veel mensen voor banden die zo licht mogelijk zijn.
  • Bandbreedte: jarenlang was het standaard om een 19 mm of 23 mm band te gebruiken, maar tegenwoordig kiezen steeds meer mensen voor een 25 mm band. Alhoewel deze banden ietsjes zwaarder zijn heeft het ook vele voordelen. Zo voorkomt de grotere luchtkamer dat je de band snel lek rijdt, kan je rijden met lagere bandenspanning, en rijdt het comfortabeler. Controleer wel voor aanschaf of de band past op je velgen.
  • Rolweerstand: als je sneller wilt gaan kan je bijvoorbeeld een kleinere positie aannemen om de luchtweerstand te verminderen. Maar naast luchtweerstand heb je ook te maken met rolweerstand. Deze rolweerstand wordt voornamelijk bepaalt door de band zelf. Zo ervaart een soepele band die makkelijk te vervormen is minder rolweerstand. Daarnaast hebben tubes en tubeless banden vaak een lagere rolweerstand en kan je de rolweerstand verder verlagen door een bredere band te kiezen.
welke racefiets wielen kopen

Waar moet je op letten als je wielen koopt?

Als je van plan bent om nieuwe wielen te kopen voor je racefiets is het verstandig om de volgende dingen te onthouden tijdens het kiezen van je voor en achterwiel.

Velg materiaal: velgen worden normaal gesproken gemaakt van aluminium of carbon. De goedkope racefiets wielen zijn normaal van aluminium. De reden dat de meeste wielrenners de dure carbon wielen kiezen is dat deze veel lichter zijn dan die van aluminium terwijl ze even stevig zijn.

Wiel Diameter: het is belangrijk om een wiel te kiezen die niet te groot of te klein is voor je lichaam. Internationaal wordt vaak de ETRTO maat gebruikt om de grootte van een wiel aan te geven. Deze bestaat uit twee getallen, bijvoorbeeld 19-622, waar het eerste getal de breedte van het wiel in millimeters is en het tweede getal de diameter van de hieldraad aangeeft. Als de wiel en banden apart koopt moet je ervoor zorgen dat beiden dezelfde diameter hebben. Daarnaast zie je de wielmaat soms ook op de ouderwetse manier in inches aangegeven.

Spaken: het aantal spaken bepaalt hoe sterk je wiel is. Dus voor mensen die een paar kilootjes extra wegen is het aan te bevelen om een wiel met extra spaken te kiezen. Alhoewel extra spaken voorkomt dat je je wiel kapot rijdt, neemt het gewicht van de wielen ook toe. Daarom rijden professionele wielrenners vaak op wielen met zeer weinig spaken. De meeste spaken zijn gemaakt van stainless steel, maar om het gewicht zo laag mogelijk te krijgen kan je ook kiezen voor aluminium, carbon of titanium spaken.

Remsysteem: voor je eigen veiligheid is het wel zo verstandig om een fiets te hebben die niet alleen snel kan gaan, maar ook weer snel stil kan staan. Er zijn twee verschillende remsystemen: de velg rem en de schijfrem. De meeste fietsen gebruiken een velgrem waar de rem in direct contact komt met de velg. De schijfrem zit normaal vast aan de naaf en zorgt voor grotere remkracht, minder onderhoud, en werkt zelfs goed in de regen. Hoewel de schijfrem steeds populairder wordt, zijn ze vaak zwaarder dan een velg rem.

racefiets

Onderdelen van een wiel

We hebben het al uitgebreid over de fietsbanden gehad, maar een wiel bestaat natuurlijk uit meer dan alleen banden. Verschillende wielen kunnen een grote invloed hebben op de snelheid, prestatie, en rijkwaliteit. Naast de fietsband zijn er nog 4 verschillende onderdelen.

  • Velg: de velg is de buitenkant van je wiel en houd de fietsband op zijn plaats. De breedte van de velg bepaalt hoe breed je fietsbanden kunnen zijn. Daarnaast is de velg belangrijk tijdens het remmen. Het materiaal van het remoppervlak bepaalt namelijk hoe snel je kan afremmen.
  • Naaf: de naaf zit in het centrum van het wiel en is de as waarom het wiel draait. Deze kan of een freewheel naaf zijn, waarbij je de trapper stil kan houden terwijl de fiets zich voortbeweegt, of een fixed naaf waarbij je continu moet blijven trappen.
  • Spaken: de spaken verbinden de naaf en velg. Het aantal spaken en het materiaal van de spaken bepaalt hoe stevig je wiel is en het gewicht. Omdat je achterwiel meer gewicht draagt heeft die normaal meer spaken dan je voorwiel.
  • Nipples: de nipples zorgen ervoor dat je spaken aan de velg vast zitten. Door middel van de nipples kan je de spaakspanning aanpassen en voorkom je dat er een slag in je wiel komt te zitten.

Best banden voor carbon wielen

Vroeger of later stappen de meeste mensen over van aluminium wielen naar carbon wielen. De meeste mensen vragen zich dan af welke banden ze nodig hebben voor carbon wielen. Maar zover ik weet maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit. Banden die lekker fietsen met een aluminium wiel fietsen vaak net zo goed op carbon wielen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.