Beste Fietszadels Tegen Zadelpijn

beste fietszadel

Onder elke kont hoort een comfortabele zadel.

Toch is dat niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Heb je regelmatig last van zadelpijn tijdens het fietsen? En komt pijn aan het stuitje of de zitbotjes bekend voor?

Dan is het hoog tijd om eens een keer een kijkje te nemen naar je zadel. Zadelpijn kan je namelijk gemakkelijk voorkomen als je op de juiste dingen let.

Wat is zadelpijn?

Zadelpijn is een verzamelnaam voor een groep klachten die je tijdens het fietsen kan ervaren. De meest voorkomende symptomen zijn pijn aan het stuitje of zitbotjes, een slapend of tintelend gevoel, en een ongemakkelijk gevoel aan het schaambeen of geslachtsdelen. De oorzaak voor deze klachten is vaak te vinden in het zadel.

De meeste mensen ervaren slechts een van deze klachten. Bijvoorbeeld alleen pijn aan het stuitje.

Maar het is ook goed mogelijk dat je twee of meerdere van deze klachten tegelijkertijd hebt.

Oorzaken van zadelpijn

De meest voorkomende oorzaken van zadelpijn zijn het gebruik van een ongeschikte zadel, een zadel die niet goed is afgesteld, en een slechte fietshouding. Deze dingen zorgen ervoor dat druk op de verkeerde plek wordt uitgeoefend of dat de bloedstroom word verminderd. Na enige tijd kan dit leiden tot zadelpijn klachten.

Tijdens het fietsen is je lichaamsgewicht verdeeld over het stuur, de pedalen en het zadel. Op elk gegeven moment leun je met 40% tot 80% van je gewicht op het fietszadel. Dus voor een goede houding, balans en ondersteuning tijdens het fietsen is een passende zadel onmisbaar.

Gevoelloosheid of een tintelend gevoel in je benen tijdens of na het fietsen is ook geen goed teken. Als er te veel druk uitgeoefend wordt op een bepaald gedeelte van je lichaam kan dat de bloedstroom verminderen en leiden tot gevoelloosheid. De tinteling die je na de tijd voelt, is een teken dat het bloed weer begint te vloeien.

zadelpijn stuitje

Wat te doen tegen zadelpijn

Als je vaak last hebt van zadelpijn is het een goed idee om eens een kijkje te namen naar je zadel.

Hier zijn 5 dingen die je kan proberen om zadelpijn te voorkomen:

  • Stel je zadel bij: als je zadel niet goed is afgesteld kan dat leiden tot glijden. Je vindt meer informatie over het afstellen van je zadel later in dit artikel.
  • Controleer de grootte van je zadel: tijdens het fietsen hoor je vooral op de zitbotjes te zitten. De afstand tussen je zitbotjes bepaalt dus hoe groot je zadel moet zijn.
  • Beoordeel de hardheid van je zadel: het verstandig om niet een zadel te kopen die te zacht is. Een zachte zadel zit lekker in de winkel en is fijn voor korte afstanden, maar tijdens langere routes kunnen je zitbotjes nog wel eens wegzakken.
  • Verander je fietshouding: door een beetje verder voorover te leunen en een sportievere fietshouding aan te nemen, kan je druk verschuiven van het zadel naar het stuur.
  • Verlies een paar kilo: misschien niet een snelle of populaire oplossing, maar wel effectief. Als je een kilootje extra weegt, voel je dat snel tijdens het fietsen omdat je minder druk uitoefent op het zadel.

Fietszadel afstellen

Soms is niet het fietszadel zelf het probleem, maar de manier waarop het zadel en de fiets staan afgesteld.

In de fietsenwinkel wordt je vaak verteld om te kiezen voor de fiets die het lekkerst zit. Maar dat is natuurlijk moeilijk te bepalen als je maar een klein stukje kan fietsen.

Iedereen heeft natuurlijk net een iets ander lichaam en de fiets die je hebt moet daar op worden afgesteld. Zelf het beste zadel kan ongemakkelijk zijn als die niet goed afgesteld zijn.

Bijvoorbeeld als het stuur te ver weg is en je naar voren moet leunen tijdens het fietsen dan verplaatst de druk zich van je zitbotjes naar je geslachtsdelen. Niet echt prettig dus.

Hopelijk heeft de fietsenwinkel een specialist die precies weet hoe een fiets afgesteld moet worden. Maar als dat niet het geval is of als je een tweedehands fiets hebt, kun je het ook zelf je fietszadel afstellen.

1. Zadelhoogte

Een goed begin is om het zadel net iets boven het heupbeen af te stellen.

Wanneer je pedaal op het laagste punt is (rond 6 uur) hoort je knie light gebogen te zijn.

Als je je knieën volledig moet strekken om de trappers aan te raken, dan staat je zadel te hoog.

En als je zittend op het zadel beide voeten plat op de grond kan zetten staat je zadel te laag.

2. Zadelpositie

Het zadel kan in het zadelframe naar voren en naar achter verschoven worden. Dit zorgt ervoor dat je de juiste afstand hebt tussen je zadel en het stuur.

Als je trappers het dichtste bij het stuur zijn (in de 3 uur positie) horen je schenen compleet verticaal te zijn zodat er een loodrechte lijn door de knie en de pedaalas gaat.

Houd er ook rekening mee dat de zadelhoogte en zadelpositie invloed op elkaar hebben. Dus als je de positie van het zadel veel veranderd, moet je vaak de zadelhoogte opnieuw afstellen.

3. Zadelhelling

Soms kan je de zadelhelling of de zithoek van je zadel ook afstellen.

Als de zithoek te laag is, glijd je zo van het zadel af, terwijl bij een te hoge zithoek het zadel druk uitoefent op het kruis.

Maar omdat de juiste helling afhangt van je zadelhoogte, zadelpositie, en de vorm van het zadel is het niet altijd gemakkelijk om de juiste hoek te vinden.

Voor de meeste mensen is een zadel dat compleet horizontaal is het meeste geschikt. Als dat toch niet helemaal fijn voelt, kan je het zadel een paar graden omhoog of omlaag afstellen.

Meer dan een paar graden is vaak niet nodig.

fietszadel tegen pijn stuitje

Beste fietszadels tegen zadelpijn

Als de bovenstaande tips niet helpen om zadelpijn te voorkomen, dan is het een goed idee om een nieuw fietszadel te kopen.

Een goed fietszadel tegen zadelpijn heeft de juiste breedte, hardheid, ronding, en eventueel een opening in het midden om de druk te verminderen.

Laten we ze een voor een langs gaan om te kijken waar je op moet letten.

  • Breedte: bij een te breed zadel schuiven je heupen tijdens het trappen heen, wat onnodig veel wrijving veroorzaakt. Als je zadel te klein is vallen je zitbotjes buiten het zadel en wordt te veel druk uitgeoefend op je perineum, wat kan leiden tot een doof gevoel. Ga voor een iets breder zadel als je veel recht op fiets en voor een smaller zadel als je normaal in een sportieve houding fiets. Daarnaast is de afstand tussen de zitbotjes bij vrouwen iets groter, waardoor je als vrouw vaak een iets breder zadel nodig hebt.
  • Hardheid: een zachter zadel is niet altijd een beter zadel. Voor korte afstanden zit een zacht zadel inderdaad lekker. Maar tijdens lange afstanden zak je weg in het zadel waardoor de druk van de zitbotjes naar het perineum verschuift, wat kan leiden tot slapende benen. Kies dus niet voor het zachtste zadel dat je kan vinden.
  • Ronding: sommige zadel zijn compleet plat, terwijl andere zadels een lichte ronding hebben. Als je veel beweegt tijdens het fietsen is een bol zadel beter. Maar voor fietser die relatief stil zitten is een vlak zadel beter geschikt.
  • Opening: als je tijdens het fietsen altijd een ongemakkelijke druk voelt op dezelfde kan je kiezen voor een zadel met een gat erin. Dit zorgt ervoor dat de druk op je zitvlak beter wordt verdeeld. Hoewel het gat normaal in het midden van het zadel zit, kan deze ook aan de voorkant of achterkant zitten. Als je vaak een verdoofd gevoel hebt in je benen op billen is dit soort zadels een goede optie.

Fietszadel kopen

Als je op zoek bent naar een nieuw zadel kan je veel geschikte modellen vinden op bol.com.

Hieronder kan je een aantal interessante modellen vinden:

Zadelpijn oplossingen

Zoals je kan zien zijn er veel verschillende manieren om zadelpijn te voorkomen.

De oplossing hangt af van welk type zadelpijn je precies last hebt.

vandaar dat ik alles gemakkelijk heb samen gevat in een paar handige tips voor zadelpijn:

  • Pijn zitbotjes – Een zachter zadel of een verende zadel pen kunnen vaak de oplossing zijn bij pijn aan de zitbotjes. Bovendien kun je proberen het zadel iets naar achter af te stellen zodat er een langere afstand tussen zadel en stuur is. Op deze manier neem je en sportievere houding aan en verplaats je een gedeelte van je gewicht van het zadel naar het stuur.
  • Pijn stuitje – Vaak wordt dit veroorzaakt omdat je te rechtop zit zodat je zit op het stuitje in plaats van je zitbotjes. Probeer om iets minder rechtop te zitten. Een harder zadel of een zadel met een opening kan ook een oplossing zijn.
  • Ongemakkelijke geslachtsdelen – Verminder de zithoek door het zadel iets naar beneden te kantelen. Wees wel voorzichtig dat je niet te ver kantelt omdat je dan zo van het zadel afglijdt. Je kunt ook eventueel een fietszadel kopen dat helemaal geen punt heeft.
  • Geïrriteerde huid of dijbenen – Vaak wordt de irritatie veroorzaakt door continue schuiven op het zadel. Dit kun je verminderen door een harder of smaller zadel te kopen.