Hoe Werkt Het Fietsplan Van De Belastingdienst In 2020

fietsplan

Ben je van plan een nieuwe fiets te kopen? Dan kan jezelf een paar mooie centen besparen door het fietsplan van de belastingdienst te gebruiken.

Om het aantrekkelijker te maken om een fiets voor woon-werkverkeer te kopen, heeft de regering het werknemers mogelijk gemaakt om belastingvoordeel te ontvangen bij aankoop van een nieuwe fiets.

Afhankelijk van je inkomen kun je daarmee 37% tot 49% korting krijgen op de aankoop prijs.

Waarom meedoen met het fietsplan?

Het fietsplan biedt verschillende voordelen voor zowel de werkgever als de werknemer. Hier een lijstje met een paar redenen om mee te doen met het fietsplan.

  • Een goedkope manier om een nieuwe fiets te kopen voor de werknemer
  • Een bijdrage aan een beter milieu
  • Gezondere werknemers voor de werkgever
  • De optie om met belastingvoordeel een fietsverzekering af te sluiten
  • De werknemer kan zelf de fiets uitkiezen
  • Geen zorgen meer over parkeren in de drukke stad

“Wanneer je bedenkt dat meer dan de helft van de autoritten korter is dan 7,5 kilometer, is daar zeker winst te halen. Fietsen is behalve snel ook schoon. Als veel mensen fietsen, draagt dat ook nog eens bij aan een goede doorstroming op de weg voor mensen die geen keuze hebben. Ook zorgen zij voor minder luchtvervuiling. “
– Staatssecretaris Van Veldhoven

Fietsplan voorwaarden voor de werknemer

Het fietsplan bestaat al een tijdje en is meerdere keren vernieuwd. Voorheen waren er veel voorwaarden en restrictie aan de deelname van het fietsplan.

Zo was je verplicht de fiets 50% van de tijd te gebruiken, kon je de fiets niet privé gebruiken, en was het slechts toegestaan een keer in de drie jaar mee te doen.

Gelukkig is het fietsplan in 2020 een stuk vereenvoudigd.

Het vernieuwde fietsplan is gebaseerd op de vrije ruimte in de werkkostenregeling (WKR). Dus de enige voorwaarde van deelname is dat je nog genoeg forfaitaire ruimte overhebt waar de aanschafprijs in past.

Sinds 2020 is de vrije ruimte vastgesteld op 1.7% van het brutoloon over de eerste € 400,000 en 1.2% over alles boven de € 400,000.

Als je fiets te duur is of als je de vrije ruimte al bijna volledig gebruikt hebt, moet je een eindheffing van 80% betalen over het bedrag van de overschrijding.

Hoewel je dus in principe de volledige vrije ruimte mag gebruiken voor het fietsplan, kan je werkgever er voor kiezen om extra voorwaarden te stellen aan deelname.

Sommige werkgevers hanteren bijvoorbeeld het oude systeem waarin je alleen vergoed wordt over de eerste € 749. Als je in dat geval een (elektrische) fiets koopt die duurder uitvalt, moet je de resterende prijs volledig zelf betalen.

Fietsplan & accesoires

Normaal gesproken koop je zelden een kale fiets.

Gelukkig kan je ook het fietsplan gebruiken om je fietsaccessoires te kopen of met fiscaal voordeel een fietsverzekering af te sluiten.

Denk bijvoorbeeld aan:

Als je werkgever het oude fietsplan van 2019 en daarvoor aanhoud, mag je hiervoor maximaal € 82,- gebruiken. In het nieuw fietsplan van 2020 zit er geen limiet aan, zolang je vrije ruimte overhebt.

hoe werkt fietsplan voor werknemer

Belastingvoordeel fietsplan berekenen

Het voordeel dat je behaald met het fietsplan hangt af van je eigen inkomen en de prijs van de fiets.

Hieronder vind je 5 voorbeelden hoe je zelf je belastingvoordeel kan berekenen:

Fietsplan voorbeeld 1 – Stadsfiets zonder fietsplan

Stel je hebt een modaal inkomen van ongeveer € 36,000 per jaar en je betaald hierover 37.35% belasting. Je netto inkomen is dan € 22,554 per jaar.

Als je niet deelneemt aan het fietsplan, gebruik je je netto inkomen om een nieuwe fiets te kopen.

Aangezien een nieuwe stadsfiets ongeveer € 200 kost, heb je na aanschaf nog € 22,354 over.

Fietsplan voorbeeld 2 – fiets met fietsplan

Als je het fietsplan met de WKR-regeling gebruikt, kan je de fiets betalen vanuit je bruto inkomen in plaats van je netto inkomen.

Laten we hetzelfde scenario als voorbeeld 1 gebruiken.

Na aanschaf van de fiets van € 200, blijft er nog € 35,800 bruto loon over. Vervolgens betaal je hierover 37.35% belasting, waardoor je netto inkomen € 22,429 wordt.

Als je voorbeeld 1 en 2 met elkaar vergelijkt kan je dus zien dat in dit geval je € 75 bespaard door het fietsplan te gebruiken.

Fietsplan voorbeeld 3 – Te weinig vrije ruimte

Het kan soms zijn dat je de vrije ruimte al gedeeltelijk gebruikt hebt voor andere dingen zoals bedrijfsfitness, een telefoon, bedrijfsuitjes, etc. Dan kan het zo zijn dat je niet de complete aanschafprijs met je bruto loon kan verrekenen.

De vrije ruimte is in 2020 vast gesteld op 1.7% van je brutoloon, dus als je een modaal inkomen van € 36,000 hebt dan is je vrije ruimte € 612.

Stel je hebt slechts € 75 aan vrije ruimte over, maar je wilt toch een fiets van € 200 kopen.

Dan betaal je de eerste € 75 uit het brutoloon en de resterende € 125 leg je zelf bij uit het nettoloon. Na de aanschaf van de fiets heb je dan € 22,385 over aan netto inkomen.

Fietsplan voorbeeld 4 – Hoog bruto inkomen

Voor mensen met een hoog salaris kan het fietsplan juist extra voordelig uitpakken, omdat je meer fiscaal voordeel krijgt als je belasting betaald in een hogere schijf.

Stel je hebt een inkomen van € 70,000. Normaal betaal je over de eerste € 68,508 slechts 37.35% belasting, en 49.50% belasting over al het de resterende € 1,492.

Als je vervolgens een goede elektrische fiets koopt van € 1,250 met een fietscomputer van € 150, krijg je deze via het fietsplan met 49.50% fiscaal voordeel in plaats van 37.35%.

In dit scenario zou je zonder fietsplan € 42,273 netto inkomen overhouden, en met het fietsplan houd je € 42966 netto inkomen over. Een mooie besparing van € 693 dus.

Fietsplan voorbeeld 5 – Oud fietsplan van 2019

Soms kiest je werkgever ervoor om het oude systeem aan te houden. Met dat systeem krijg je alleen fiscaal voordeel over de eerste € 749 van een normale fiets of € 1,000 van een elektrische fiets, en mag je tot € 82 besteden aan accessoires.

Laten we hetzelfde scenario als voorbeeld 4 aanhouden.

Als je niet meedoet aan het fietsplan is je netto salaris € 43,673 waardoor je na aanschaf van de elektrische fiets en fietscomputer nog € 42,273 overhoud.

Via het oude fietsplan mag je € 1,150 verrekenen met het brutoloon en betaal je de resterende € 250 uit je nettoloon.

Na aanschaf houd je dus € 42,843 over aan netto inkomen, waardoor je € 570 bespaard.

Zoals je kan zien is het nieuwe fietsplan van 2020 dus vaak voordeliger dan het oude systeem, zolang je maar genoeg vrije ruimte overhebt.

Fietsplan verrekenen met vakantiedagen

Veel mensen gebruiken het brutoloon om het fietsplan te verrekenen. Maar je kan het fietsplan ook op andere manieren gebruiken.

Hieronder een klein overzichtje:

  • Fietsplan verrekenen met vakantiedagen
  • Fietsplan verrekenen met vakantiegeld
  • Fietsplan verrekenen met overuren
  • Fietsplan verrekenen met eindejaarsuitkering

Zoals je kan zien hoef je niet per se het brutoloon te gebruiken.

Voor mensen die niet op tijd van hun vakantiedagen af kunnen komen voordat ze verlopen kan het dus handig zijn om de vakantiedagen te gebruiken in plaats van het brutoloon.

Daarnaast kan de manier waarop je het fietsplan verrekend ook invloed hebben op hoeveel belastingvoordeel je precies krijgt. Dus als je meerdere opties hebt, kan het zekers eens waard zijn om door te rekenen.

Het fietsplan in 2021

Sinds het nieuwe fietsplan dat in 2020 is ingevoerd zijn veel van de complexe regels vervallen en is het gemakkelijker dan ooit om goedkoop een fiets te kopen.

Een van de belangrijkste veranderingen was dat de vrije ruimte van 1.2% van het brutoloon verhoogd is naar 1.7% en dat er geen maximum bedrag is voor de aanschafprijs.

Hierdoor is het gemakkelijker geworden om een elektrische fiets te kopen.

Hoewel de vrije ruimte voor 2020 oorspronkelijk was vastgesteld op 1,7% is deze door het Coronavirus tijdelijk verhoogd naar 3,0%.

Als je eerder niet genoeg vrije ruimte over had om mee te doen aan het fietsplan, heb je dat door deze verhoging wellicht wel.

Maar het is aannemelijk dat dit volgend jaar weer verlaagd word naar de oorspronkelijke 1.7% waardoor je met het fietsplan in 2021 wellicht moet kiezen voor een iets minder dure fiets.

Fiets van de zaak

Het fietsplan is slechts een van de manieren om een fiets van de zaak te krijgen.

Als je de aanschafprijs van een nieuwe fiets niet in een keer kan betalen zijn er ook andere opties mogelijk.

Zo kan je bijvoorbeeld je baas vragen om een rentevrije rekening of kan je een ter beschikking gestelde fiets gebruiken.

Voor meer informatie, lees ons artikel over de fiets van de zaak.