Fietsen Met Trapondersteuning | Dit Moet Je Weten!

Er zijn veel dingen waar je op moet letten bij de aankoop van een elektrische fiets: motor, accu, prijs, etc.

Maar wat veel mensen vergeten is de trapondersteuning. Terwijl juist de trapondersteuning belangrijk is in het bepalen van je fietscomfort.

Hier zijn de belangrijkste dingen die je moet weten over de trapondersteuning van een elektrische fiets.

Wat is trapondersteuning?

Elke elektrische fiets is voorzien van trapondersteuning. Dit betekent dat tijdens het trappen niet alleen jij, maar ook de motor kracht levert om vooruit te gaan. Dit voelt voor veel mensen aan als fietsen met wind mee.

Meestal heeft de trapondersteuning verschillende standen waar je uit kan kiezen. Zo kan je gemakkelijk bepalen hoeveel energie je zelf wilt leveren, en hoeveel de motor moet leveren.

Door de trapondersteuning in de laagste stand of helemaal uit te zetten kan je dus ook goed sporten op een elektrische fiets.

Vergeet echter niet dat er wel getrapt moet worden om de trapondersteuning te activeren. Zelfs in de hoogste stand kom je dus niet vooruit zonder te trappen.

Trapondersteuning met walk assist

Hoewel bijna elke elektrische fiets voorzien is van trapondersteuning, komt walk assist lang niet zo vaak voor.

Walk assist houdt in dat je de motor ook in een lage stand kan aanzetten terwijl je met de fiets aan de hand loopt.

Een elektrische fiets weegt snel 5 tot 10 kilo zwaarder dan een normale fiets. Dus voor sommige mensen kan de elektrische fiets te zwaar zijn om vooruit te duwen zonder de walk assist.

Daarnaast is een walk assist ook zeer aan te bevelen voor elektrische bakfietsen, aangezien deze extra zwaar wegen.

Hoe werkt trapondersteuning?

Voor een goedwerkende trapondersteuning moeten de motor, accu, sensoren, en fietscomputer samenwerken.

De sensoren op je fietsen meten of en hoe hard je trapt. Deze informatie wordt vervolgens doorgegeven aan de fietscomputer, en die bepaalt hoeveel kracht de motor moet leveren.

Afhankelijk van de stand van de trapondersteuning zal de motor je dan juist veel of weinig helpen.

Soorten trapondersteuning

Er zijn twee soorten trapondersteuningen, waarvan het belangrijkste verschil is of er gebruik gemaakt word van een rotatiesensor of een trapkrachtsensor.

Bij een rotatiesensor wordt er gemeten hoe snel de trappers rond gaan, terwijl bij een trapkrachtsensor gemeten word hoeveel kracht je op de trappers zet.

Hoewel dit onderscheid misschien niet heel belangrijk lijkt, heeft het een grote invloed op hoe de trapondersteuning aanvoelt.

Laten we ze beiden een voor een bekijken.

Fietsen met een rotatiesensor

De rotatiesensor meet hoe snel de trappers rond gaan en vergelijkt dit met de gekozen ondersteuningsstand om te bepalen hoeveel kracht de motor moet leveren.

Als de sensoren merken dat je langzamer gaat dan de gewenste snelheid die je aangegeven hebt op het display, dan zal de motor extra energie leveren.

Door deze feedbackloop probeert een trapondersteuning met rotatiesensor dus continue dezelfde snelheid te behouden.

De ondersteuning is dus onafhankelijk van je eigen inspanning. Het is dus mogelijk om maximale ondersteuning te krijgen met minimale eigen inzet. Zolang de trappers maar (langzaam) blijven rond gaan.

Dit kan dus een aantrekkelijke optie zijn voor mensen die iets zwakker in de benen zijn, en zelf niet veel kracht kunnen of willen leveren.

Een rotatiesensor heeft echter ook een aantal nadelen.

Er is namelijk een vertraging tussen wanneer je wegfiets en wanneer de trapondersteuning aangaat. Hetzelfde geld voor wanneer je stopt met trappen en wanneer de trapondersteuning weer uit gaat.

Hoe lang deze vertraging is kan verschillen van fiets tot fiets. Dus het is belangrijk om een proefritje te maken voor aankoop.

Daarnaast kan bij sommige e-bikes de trapondersteuning heel abrupt aan of uitgaan wanneer je begint of stopt met trappen. Dan schiet je opeens vooruit, of sta je plotseling stil.

Voor je fietscomfort is het dus belangrijk om een model te kiezen waar de trapondersteuning geleidelijk start en stopt.

Fietsen met een trapkrachtsensor

Een trapkrachtsensor meet hoeveel kracht je uitoefent op de pedalen, en vervolgens verstrekt de motor deze trapkracht afhankelijk van de ondersteuningsstand.

Bijvoorbeeld in een lage stand zal je trapkracht met 20% toenemen, en in een hoge stand kan je trapkracht met meer dan 100% verhoogd worden.

De trapondersteuning is dus altijd in verhouding met je eigen inspanning. Zodra je zelf harder gaat trappen zal de motor ook meer energie leveren.

Dit mechanisme voelt heel natuurlijk aan en je hoeft ook niet te wennen aan dit type trapondersteuning.

Daarnaast werkt dit soort trapondersteuning direct en is er dus geen vertragen zoals bij een rotatiesensor.

Wel moet de trapkracht sensor regelmatig gekalibreerd worden (wat je gemakkelijk zelf kan doen) en kost die vaak iets extra.

Rotatiesensor of trapkrachtsensor

Om alle voordelen en nadelen van trapondersteuning met rotatiesensor of trapkrachtsensor op een rijtje te zetten, hebben we hieronder een gemakkelijke tabel gemaakt.

RotatiesensorTrapkrachtsensor
FietscomfortDe ondersteuning heeft een kleine vertraging en kan abrupt aanvoelenFietst heel natuurlijk
Eigen inspanningOok met minimale eigen inspanning kan je maximale ondersteuning krijgenOndersteuning is afhankelijk van je eigen inzet
OnderhoudZeer betrouwbaar systeemRegelmatige kalibratie vereist
EfficiëntieVereist meer energie van de accuVereist minder energie van de accu
PrijsGoedkoperDuurder

Er is dus niet duidelijk een beste type trapondersteuning. Dit ligt helemaal af van je eigen situatie en voorkeur.

Als je niet zeker weet welke het beste bij je past, kan je een aantal elektrische fietsen gratis uitproberen. Na een paar proefritjes weet je al snel welke trapondersteuning je het fijnst vind.

Trapondersteuning verhogen

De gemiddelde elektrische fiets hoort onder normale omstandigheden gemakkelijk een snelheid van 25 km/u te halen.

Als je merkt dat je vaak de 25 km/u niet haalt kan je naar de fietsenmaker gaan om je motor te laten controleren en eventueel de motor te repareren of vervangen.

Haal je de 25 km/u per uur gemakkelijk en zou je graag nog sneller willen gaan? Dan kan je gebruik maken van een opvoerchip.

Wettelijk mag een elektrische fiets slechts 25 km/u uur gaan. Na het opvoeren van een elektrische fiets moet deze dus opnieuw gekeurd worden door het RDW om te kijken of die aan alle voorwaarden van een speed pedelec voldoet.

Een opgevoerde elektrische fiets dat niet gekeurd is is illegaal en kan leiden tot een boete als je er toch mee de straat op gaat.

Daarnaast zijn de meeste elektrische fietsen er niet opgebouwd om sneller te gaan dan 25 km/u en vervalt vaak je fietsverzekering.

Welke elektrische fiets geeft de meeste ondersteuning?

Hoe sterk de trapondersteuning is hangt af van hoe sterk je motor is. Het vermogen van de motor wordt weergegeven in Newtonmeters (Nm).

Hoewel een standaard stadsfiets minstens een motor van 30 Nm nodig heeft, kan een sterkere motor er voor zorgen dat je ook voldoende ondersteuning krijgt met zware tegenwind of als je de heuvel op fietst.

Hieronder hebben we een aantal elektrische fietsen met veel ondersteuning op een rijtje gezet:

Fiets ModelMotor Vermogen (Nm)
Gazelle Ultimate C380 HMB65
Stella Morena Premium 85
Batavus Finez E-Go Power50
Sparta d-Burst M11Tb75
Koga Pace B2085

Klik op de naam van de fiets als je meer wilt weten over een van deze elektrische fietsen. Je wordt dan direct naar de officiële pagina van de fabrikant gebracht.