Fietsen Met Riemaandrijving | Belt Drive Of Toch Een Ketting?!

De riemaandrijving wordt gezien als een van de grootste innovaties op fietsgebied in de afgelopen decennia.

Maar wat is een riemaandrijving eigenlijk en is het echt zoveel beter dan een kettingaandrijving?

In dit artikel leer je alles over de riemaandrijving en beantwoorden we de vraag of een riemaandrijving echt noodzakelijk is of gewoon de laatste hype is.

Wat is een riemaandrijving?

De riemaandrijving, ook bekend als de belt drive, is een aandrijving die gebruik maakt van een getande riem van kunststof of carbon in plaats van de traditionele metalen ketting.

Aangezien de riem niet heen en weer kan bewegen kan en riemaandrijving niet gecombineerd worden met een derailleurversnelling. Riemaandrijvingen gebruiken dus altijd een versnelling in de achternaaf of trapas.

De riemaandrijving heeft een aantal belangrijke voordelen en nadelen ten opzichte van een fietsketting. Het is dus belangrijk om voor aankoop je goed te laten informeren.

Voordelen van een riemaandrijving

Het grootste voordeel van een riemaandrijving is dat die zeer onderhoudsvriendelijk is.

Aangezien de riem van kunststof of carbon gemaakt is hoef je je geen zorgen te maken dat de riem roest. Ook heb je geen metalen onderdelen die tegen elkaar aan bewegen, waardoor de slijtage een stuk minder is.

De een riemaandrijving hoeft ook niet gesmeerd te worden. Dat betekent dat je niet meer per ongeluk vieze vegen in de kleding krijgt, en ook dat je na het fietsen in de regen of door de sneeuw niet opnieuw hoeft te smeren.

Hierdoor is de gemiddelde levensduur van een kettingaandrijving bijna 3 tot 4 keer zo lang als een kettingaandrijving.

Daarnaast weegt een riemaandrijving ook minder, wat belangrijk kan zijn als je op zoek bent naar een lichtgewicht e-bike of racefiets.

In theorie is ook het schakelen tussen versnellingen met een riemaandrijving soepeler en minder luidruchtig, maar in de praktijk merkt niet iedereen dat verschil.

Nadelen van een riemaandrijving

Een groot nadeel van de riemaandrijving is de prijs. Hoewel de prijs elk jaar een beetje afneemt, is de riemaandrijving alsnog een stuk duurder dan de ketting aandrijving.

Daarnaast werkt een riemaandrijving alleen met een versnellingsnaaf of een versnellingsbak. Deze hebben beide een lager aantal versnellingen dan een derailleurversnelling.

Ten slotte is het moeilijk om individuele onderdelen van de riemaandrijving te vervangen. Een riemaandrijving heeft weinig onderhoud nodig en gaat gemiddeld langer mee dan een kettingaandrijving. Maar mocht je toch pech hebben en doet de riemaandrijving het niet meer, dan moet je vaak de hele riemaandrijving vervangen.

Wat is beter: fietsketting of riem?

Dus moet je nu kiezen voor een riemaandrijving of toch voor de standaard kettingaandrijving?

Het is en blijft natuurlijk een persoonlijke voorkeur.

Door de hoge prijs en lange levensduur wordt een riemaandrijving aantrekkelijker naarmate de aankoopprijs van je fiets omhoog gaat.

Bijvoorbeeld voor een goedkope omafiets die je maximaal 1 of 2 jaar van plan bent te gebruiken is een ketting beter geschikt. Terwijl voor een dure e-bike de riemaandrijving een interessante optie is.

Als je de fiets voor langere tijd gebruikt kunnen de kosten die je bespaard aan onderhoud opwegen tegen de hogere prijs van een riemaandrijving.

Daarnaast is een riemaandrijving ook een goede keuze als je vaak langere afstanden aflegt (bijvoorbeeld op fietsvakantie) en je geen zorgen wilt maken over onderhoud.

Fietsen hebben riemaandrijving

Origineel werden riemaandrijvingen vooral gebruikt voor trekking fietsen. Omdat je op dit soort fiets lange afstanden aflegt en je geen zorgen wilt over eventueel onderhoud.

Maar tegenwoordig kan je de riemaandrijving ook steeds vaker zien op andere fietsen.

Vooral bij goede elektrische fietsen wordt gebruik gemaakt van een riemaandrijving.

Hieronder hebben we voor een aantal populaire fietsmerken de modellen met een riemaandrijving op een rijtje gezet.

Gazelle fietsen met riemaandrijving

ModelType
Ultimate Speed 380 Speed pedelec
Ultimate C380 HMB Elektrische fiets
Ultimate C8+ HMB Belt Elektrische fiets
Ultimate C8+ HMB Belt Connect Elektrische fiets

Batavus fietsen met riemaandrijving

ModelType
Finez E-go Power Elektrische fiets
Finez E-go Elektrische fiets
Dinsdag E-go Elektrische fiets
Dinsdag E-go Classic Elektrische fiets
Dinsdag Stadsfiets
Finez Stadsfiets

Koga fietsen met riemaandrijving

ModelType
F3 6.0 Stadsfiets
Pace B10 Elektrische fiets
Pace B20 Elektrische fiets
E-Nova Evo Elektrische fiets

Sparta fietsen met riemaandrijving

ModelType
A-Shine M8B Belt Elektrische fiets
C-Grid Ultra Elektrische fiets

Trek fietsen met riemaandrijving

ModelType
District+ 7 Elektrische fiets
District+ 7 Lowstep Elektrische fiets
District+ 9 Elektrische fiets
Allant+ 9S Elektrische fiets
Allant+ 9S Stagger Elektrische fiets
District 4 Equipped Stadsfiets
District 4 Equipped Stagger Stadsfiets
District 3 Equipped Stadsfiets
District 3 Equipped Stagger Stadsfiets

Cortina fietsen met riemaandrijving

ModelType
E-Silento Pro Elektrische fiets
Blau Stadsfiets
Mozzo Stadsfiets
E-Common Elektrische fiets
Common Stadsfiets

Giant fietsen met riemaandrijving

ModelType
Prime E+ SL1 Elektrische fiets
Anytour CS 3 Toerfiets
Anytour CS 2 Toerfiets
Anytour CS 1 Toerfiets
DailyTour E+ 0 BD Elektrische fiets
DailyTour E+ 1 BD Elektrische fiets

Fiets ombouwen naar riemaandrijving

Als je helemaal enthousiast bent geworden over de riemaandrijving en graag je huidige fiets wilt laten ombouwen, dan moeten we je jammer genoeg teleurstelling.

In de meeste gevallen is het niet mogelijk om een fiets om te bouwen naar een riemaandrijving.

Dit komt omdat een fiets met riemaandrijving een speciaal frame nodig heeft met voldoende open ruimte om de riem te monteren. En dat type fietsframe komt nog niet zo veel voor.

Daarnaast moet ook vaak de derailleurversnelling en het achterwiel vervangen worden bij het ombouwen, wat weer voor extra kosten zorgt.

Vaak is het ombouwen van een fiets naar een riemaandrijving dus niet mogelijk of te duur.