5 Belangrijke Tips om Veiliger Door De Sneeuw Te Fietsen

Hoewel een witte Kerst leuk is, is een wit wegdek een stuk minder prettig.

Fietsen door de sneeuw kan namelijk gevaarlijk zijn als je niet weet waar je op moet letten.

Daarom hebben we hieronder een aantal tips op een rijtje gezet zodat je veilig in de sneeuw kan fietsen.

1. Verlaag je zwaartepunt

Het zwaartepunt is het punt waaromheen het gewicht van jou en de fiets eerlijk is verdeeld. Zeg maar de gemiddelde locatie van het gewicht.

Over het algemeen geld: hoe lager het zwaartepunt van je fiets, hoe stabieler je kan fietsen.

De beste manier om het zwaartepunt van de fiets te verlagen is door je zadel iets te verlagen. Een paar centimeter kan al een groot verschil zijn. Je wilt ook weer niet te laag zitten, want dat kan slecht zijn voor de knieën.

Bovendien, als je lager zit heb je ook sneller je voeten aan de grond als je een keertje uitglijd of omvalt.

Als je normaal een zware rugzak meeneemt, kan je het zwaartepunt ook verlagen door fietstassen te gebruiken voor je bagage.

2. Winterbanden voor de fiets

Het is heel normaal om in de winter de banden van je auto te vervangen. Maar winterbanden voor de fiets is een stuk minder gebruikelijk.

Toch kan het wisselen naar winterbanden het fietsen in de sneeuw een stuk veiliger maken.

Winterbanden hebben extra profiel of zijn breder, waardoor je extra grip hebt op de weg.

Met breder mountainbike banden heb je natuurlijk meer grip op de weg dan dunne wielrenbanden. Mountainbike banden kunnen dus een goede optie zijn, zolang deze op je fiets passen.

Je kan ook winterbanden vinden met ingewerkte nagels. Deze kunnen helpen bij het fietsen op ijs of ijzel. Maar de nagels bieden niet veel extra grip in de sneeuw.

Bekijk deze website eens als je op zoek bent naar winterbanden.

3. Bandenspanning voor fietsen in de sneeuw

Onder normale weersomstandigheden is het het beste om te fietsen op de bandenspanning die staat aangegeven op de zijkant van de banden. Dan is het fietsen een stuk soepeler en verslijten de banden ook minder snel.

Door de bandenspanning te verlagen worden de banden platter. Hierdoor is er meer oppervlak tussen de weg en je banden, en heb je meer grip op de weg.

4. Houd de sneeuw op de weg in de gaten

Niet elke sneeuw is hetzelfde.

Fietsen door verse sneeuw is relatief veilig en gemakkelijk. Maar aangedrukt sneeuw is een stuk gladder. Volg dus niet de autosporen maar probeer er omheen te fietsen.

Donkere plekken in de sneeuw kan je ook maar beter vermijden. Dit betekent normaal dat de sneeuw (gedeeltelijk) is gesmolten, en het is moeilijk inschatten hoe diep de plas is.

Hetzelfde geld voor glinsterend sneeuw: ontwijken met een grote boog! Als de sneeuw glinstert in de zon betekent dit vaak dat er een laag ijs onder ligt. De weg kan dan een stuk gladder zijn dan je verwacht.

5. Pas je fietsgedrag aan

Fietsen door de sneeuw vereist echt een andere rijstijl van je. De belangrijkste punten waar je op moet letten zijn redelijk vanzelfsprekend, maar we hebben ze hier toch maar op een rijtje gezet:

  • Fiets bijvoorbeeld op een lager tempo dan normaal zodat je gesmolten sneeuw of ijs op tijd aan ziet komen.
  • Maak geen plotse bewegingen of neem geen scherpe bochten omdat te voorkomen dat je uitglijd.
  • Rem eerder dan normaal, rem langzaam, en gebruik beide remmen tegelijkertijd om slippen te vermijden.
  • Houd een lange afstand met de fietsers of auto’s voor je.

Fietsonderhoud tijdens sneeuw

Niet alleen jij, maar ook je fiets heeft het zwaar te verduren in de sneeuw. Het is dus belangrijk om regelmatig fietsonderhoud te plegen.

Het belangrijkste is om je fiets met lauwwarm water af te spoelen nadat je door de sneeuw gefietst hebt.

Veel mensen denken dat de sneeuw vanzelf wel weer smelt als ze de fiets in de schuur of op een warme plek zetten. Maar als je je fiets niet goed afspoelt blijft er vaak strooizout achter op je fiets.

Elke fiets kan wel tegen een beetje water, maar zout leid verrassend snel tot roestvorming.

Nadat je de fiets goed afgespoeld hebt, is het ook belangrijk om alle bewegende onderdelen zoals de ketting en de derailleur weer opnieuw in te smeren met smeerolie.

Als je een fiets met riemaandrijving hebt hoef je natuurlijk niet opnieuw te smeren na het afspoelen.

Elektrische fiets in de sneeuw

Ook op de elektrische fiets kan je door de sneeuw. Het is wel belangrijk om lagere snelheden aan te houden dan normaal.

De meeste fietsaccu’s kunnen echter niet goed tegen de kou. Hierdoor kom je met een volle accu een stuk minder ver.

Het is ook belangrijk om de accu op kamertemperatuur te bewaren als je de fiets niet gebruikt. Laat de accu dus niet de hele winter buiten staan, want dan kan de actieradius permanent omlaag.

Daarnaast gelden voor elektrische fietsen ook dezelfde bovenstaande tips die voor normale fietsen werken.

Lees ook eens ons artikel over de beste elektrische fietsen met dikke banden.

Fietsen op ijs

Zelfs met winterbanden is het fietsen op ijs zelden een goed idee. Als je ijs op de weg ziet is het beter om af te stappen en lopend verder te gaan.

Soms is het echter moeilijk in te schatten of je met sneeuw of ijs te maken hebt.

Vooral als gedurende de middag de sneeuw gedeeltelijk dooit en het ’s nachts opnieuw vriest of sneeuwt. Dan ligt het ijs vaak onder de sneeuw en kan het een de weg een stuk gladder zijn dan je verwacht.

Houd de weersvoorspelling dus ook goed in de gaten als het sneeuw voor meerdere dagen blijft liggen.