Hoe Werkt Een Fiets Van De Zaak En Bijtelling?

Een nieuwe fiets kopen kan flink wat geld kosten. Vooral als je een elektrische fiets of speed pedelec kiest.

Met een fiets van de zaak kan je werkgever je helpen om een fiets met fiscaal voordeel te kopen.

De precieze regels over een fiets van de zaak verschilt echter vaak van werkgever tot werkgever. Dus hoe het allemaal precies werkt, is soms moeilijk te achter halen.

In dit artikel wil ik je graag een helder overzicht geven, zodat je precies weet wat je moet verwachten wanneer je om een fiets van de zaak vraagt aan je werkgever.

Hoe werkt een fiets van de zaak?

Een fiets van de zaak moet je bij de werkgever aanvragen. Vaak krijg je dan zelf de keuze welke fiets je wilt hebben. Maar soms kan je werkgever ook maximaal bedrag hanteren dat je fiets mag kosten of je vragen om zelf een bijdrage te leveren.

Je werkgever zal dan je fiets van de zaak betalen en deze aan je ter beschikking stellen.

Een fiets van de zaak wordt gezien als een vorm van inkomen. Je moet hier dus ook belasting voor betalen in de vorm van een bijtelling.

Wisselend gebruik fiets van de zaak

Vroeger mocht je een fiets van de zaak alleen gebruiken voor je werk. Even met de fiets van de zaak boodschappen doen of de kinderen naar school fietsen was dus niet toegestaan.

Dat sloeg natuurlijk nergens op, want wie gaat er nou een tweede fiets kopen?

Veel mensen hielden zich dus ook niet aan de regels.

Gelukkig mag je sinds 2020 een fiets van de zaak ook voor privédoeleinden gebruiken. Wat een fiets van de zaak weer aantrekkelijk maakt als een woon-werkfiets.

Hoe werkt de bijtelling voor een fiets van de zaak?

Een fiets van de zaak wordt gezien als een extra inkomen en moet dus bij je normale bruto salaris worden opgeteld.

De fiscale bijtelling voor een fiets van de zaak is vastgesteld op 7% van de adviesprijs van de fiets per jaar.

Vervolgens moet je btw betalen over dit extra inkomen. De huidige belastingtarieven zijn 37.07% als je inkomen on de € 69.399 is, en 49.50% als je inkomen hoger is.

Als je dit allemaal voor de eerste keer hoort, klinkt het allemaal wellicht onnodig moeilijk. Laten we eens over een rekenvoorbeeld gaan om je maandelijkse kosten in te schatten.

bijtelling fiets van de zaak

Voorbeeld bijtelling fiets van de zaak

Stel je wilt een elektrische fiets van de zaak die ongeveer € 2000 kost.

Je fiscale bijtelling is dan 7% van € 2000, dus € 140 in totaal. Dit wordt bij je huidige bruto salaris opgeteld.

Laten we er vanuit gaan dat je in de onderste belastingschijf blijft na de bijtelling. Dan moet je 37.07% btw betalen over de € 140.

Dat is dus ongeveer € 52 per jaar of € 4,32 per maand.

Zo kan je dus met een fiets van de zaak gebruik maken van een gloednieuwe e-bike voor minder dan € 5 per maand.

Je werkgever hoort deze loonbelasting automatisch in te houden, dus je hoeft niet zelf elke maand of aan het eind van het jaar iets extra’s te betalen.

Is een fiets van de zaak altijd voordelig?

Voor de meeste mensen pakt een fiets van de zaak voordeliger uit dan zelf een fiets te kopen.

Sommige werkgevers zetten echter de reiskostenvergoeding en/of kilometervergoeding stop als je een fiets van de zaak hebt.

Het is dus belangrijk om dit vooraf aan je werkgever te vragen als je momenteel een grote reiskostenvergoeding krijgt.

Voordelen & nadelen van een fiets van de zaak

Als werknemer is het grootste voordeel van een fiets van de zaak dat je voor zeer weinig geld een nieuwe fiets krijgt. Zo kan je toch gebruik maken van een dure elektrische fiets of speed pedelec waar je zelf misschien het geld niet voor hebt om in een keer te kopen.

Je werkgever betaal ook voor het onderhoud van de fiets. Dit is vooral handig als je gebruik maakt van een elektrische fiets, aangezien onderhoud aan een e-bike vaak duur kan uitvallen.

Daarnaast mag je tegenwoordig je fiets van de zaak ook privé gebruiken. Dus boodschappen doen, kinderen naar school brengen, of lange fietsvakanties zijn allemaal mogelijk.

Een mogelijk nadeel is dat je de reiskostenvergoeding kan kwijt raken. Dit is echter niet altijd het geval en moet je met je werkgever overleggen.

De fiets van de zaak blijft ook bezit van je werkgever. Als je van werkgever wilt veranderen moet je de fiets dus weer inleveren of een overnamebedrag betalen.

Wie betaald de fiets van de zaak?

Je werkgever betaald de aankoop van de fiets. Sommige werkgevers betalen ook voor eventuele fietsaccessoires en noodzakelijk onderhoud aan de fiets.

Als werknemer betaal je alleen de btw over de 7% fiscale bijtelling van de aankoopprijs per jaar.

Je werkgever neemt dus het merendeel van de kosten op zich, en als werknemer betaal je slechts een relatief kleine bijdrage.

Fiets van de zaak en auto van de zaak

De regels voor een fiets van de zaak lijken veel op de regels voor een auto van de zaak.

En het goede nieuws is dat het mogelijk is om zowel een fiets en een auto van de zaak te hebben.

Je kan zelf bepalen op welke dagen je de fiets gebruik en op welke dagen de auto.

Zo neem je bijvoorbeeld de fiets als het mooi weer is, en de auto als het regent of als je je verslapen hebt.

Alternatieven voor een fiets van de zaak

Een fiets van de zaak is niet de enige manier waarmee je voordelig een nieuwe fiets kan kopen.

Het is ook mogelijk om een fiets te kopen door gebruik te maken van de vrije ruimte in de werkkostenregeling (WKR). Op deze manier moet je de fiets in een keer betalen, maar wordt je fiets niet met loonkosten belast en raak je de kilometervergoeding niet kwijt.

Ook kan je je werkgever vragen om een renteloze lening om een fiets te kopen. De lening betaal je vervolgens terug met je kilometervergoeding.