//Fietsonderhoud Zelf Doen
gereedschap voor fietsonderhoud

Fietsonderhoud Zelf Doen

Vaak nemen we onze fiets vanzelfsprekend en verwachten we dat die altijd voor ons klaar staat wanneer we op pad gaan. Maar als je nooit iets aan fietsonderhoud doet kan het maar zo zijn dat je fiets het een keertje begeeft.

Eens in de zoveel tijd de fiets schoonmaken is zekers geen luxe. Want je fiets gaat natuurlijk veel langer mee als je hem regelmatig een onderhoudsbeurt.

Gelukkig kun je met de juiste instructies veel dingen thuis doen en hoef je niet altijd naar de fietsenmaker. Hier zijn 3 dingen die je aan fiets onderhoud kan doen om te voorkomen dat je fiets het voortijdig begeeft.

1 Derailleur onderhoud

Je fietsketting is natuurlijk net zo belangrijk als de fietsbanden zelf. Zonder ketting kom je namelijk niet vooruit. Voorkom dat zand of modder zich ophoopt in de schakels door regelmatig de derailleur schoon te maken en te smeren.

De fietsketting schoonmaken is niet heel moeilijk, maar wel noodzakelijk voordat je begint met smeren. Dit doe je eenvoudig door met een doek de viezigheid tussen de schakels weg te halen. Maak vervolgens de kettingbladen ook schoon door met een doek tussen het buitenste en binnenste blad te flossen.

Vervolgens kan je de fietsketting smeren. Hier heb je een speciale fietsketting olie voor nodig. Je kunt kiezen uit droge olie die beschermt tegen stof en vuil, of natte olie die beschermt tegen regen of modder. Druppel de olie kort over de ketting en verwijder overtollige olie door met een lichte beweging een doek over de ketting te wrijven.

Als de ketting ook na het schoonmaken niet soepel loopt, probeer dan eens de derailleur opnieuw af te stellen.

2 Remblokjes Vervangen

Terwijl je fietsbanden en fietsketting er voor zorgen dat je snel vooruit komt, zorgt je rem er voor dat je ook weer snel stil kan staan. Een rem die het niet meer goed doet of kapot is is dan ook een van de meest voorkomende redenen voor een ongeluk. Controleer dus regelmatig of je remblokjes in een goede staat verkeren. Als het profiel op de remblokjes compleet versleten is wordt het tijd om ze te vervangen.

Normaal worden de remblokjes op hun plaats gehouden door een remschoen of een remhoef. Om de remblokjes te vervangen heb je nodig: nieuwe remblokjes, inbussleutel, en een schroevendraaier. Afhankelijk van het type dat je hebt kan het vervangen van de remblokjes iets anders zijn.

Remschoen

De remblokjes vervangen is redelijk simpel als je fiets remschoenen heeft. Trek eerst de pin met een schroevendraaier uit de remschoen en duw het oude blokje uit de schoen.

Duw vervolgens het nieuwe blokje in de remschoen en zet het blokje vast met een nieuwe pin. Deze nieuwe pin wordt normaal meegeleverd met de nieuwe remblokjes.

Als het nieuwe rembokje niet gemakkelijk in de remschoen glijdt helpt het om eerst de remschoen goed schoon te maken met een doekje.

Remhoef

Draai eerst het inbus moertje los en verwijder het remblokje. Let erop dat het remblokje vast zit met verschillende ringen. Leg deze in de juist volgorde neer zodat je ze niet door elkaar haalt.

Neem dan het nieuwe remblokje met de eerste twee ringen en breng hem door de gleuf van de remhoef. Monteer dan de volgende twee ringen en de inbusmoer aan de andere kant van de gleuf. Herhaal dit aan de andere kant met het andere remblokje.

Het is belangrijk dat je de remhoef goed afstelt. Dit betekent dat het nieuwe remblokje alleen de velg raakt en niet de band zelf. Daarnaast horen de remmen aan beide kanten evenveel te bewegen. Als dit niet het geval is kan je de veerspanning verhogen of verlagen totdat de remblokken aan beide kanten gelijk zijn.

3 Fietsband Plakken

De fietsband is het onderdeel van je fiets dat het meeste slijtage ondergaat omdat er constant wrijving is tussen je wiel en de weg. Daarnaast kan een scherp stukje glas op de weg op elk moment een lekke band veroorzaken. Vandaar dat het handig is om te weten hoe je een fietsband moet plakken voor wanneer je het nodig hebt.

Om een band te plakken heb je natuurlijk eerst een fietsband reparatieset nodig. Deze kan je gemakkelijk bij je lokale fietsenwinkel of online kopen. Een standaard reparatieset bestaat uit bandenlichters, schuurpapier, solutie en een plakker/pleister. Aangezien je op elk moment een lekke band kan krijgen is het verstandig om hem mee te nemen als je van plan bent om een lange afstand te fietsen.

Om te beginnen zet je je fiets op de kop om overal gemakkelijk bij te komen en laat je de band compleet leeg lopen. Steek de eerste bandenlichter tussen de buitenband en velg en zet hem vast aan een van de spaken. Doe hetzelfde met de tweede bandenlichter twee spaken verder. Gebruik dan de derde bandenlichter om de rest van de buitenband los te maken. Je kan nu gemakkelijk de binnenband uit de buitenband halen.

Pomp de band weer op en probeer het gaatje te vinden. Als je thuis bent kan je een emmer met water gebruiken. Als je geen emmer bij je hebt kan je de band dicht bij je oor houden om te horen waar de lucht vandaan komt. Als je het gaatje gevonden hebt markeer je hem met een pen om hem later weer snel te kunnen vinden.

Gebruik het schuurpapier om het gaatje en het gaatje goed te schuren. Smeer daarna de solutie over het gaatje heen en laat het 1 to 2 minuten drogen. (Let er wel op dat de solutie niet over de datum is). Plak vervolgens de plakker/pleister over het gaatje heen en pomp de band opnieuw om te controleren of je het goed gedaan hebt.

Voordat je de band weer terug kan zetten moet je hem eerst laten leeg lopen. Plaats dan eerst het ventiel in de velg en plaats de binnenband weer onder de buitenband. Trek vervolgens de buitenband weer over de velg heen. Dit kan soms een gepruts zijn weersta de verleiding om hier een bandenlichter voor te gebruiken aangezien je daarmee de band weer lek kan prikken.

Als de band weer op het wiel zit, vergeet dan niet eerst de weer compleet op te pompen en je bent klaar om weer verder te fietsen.

Overig Fiets Onderhoud

Als je op regelmatige basis de bovenstaande drie dingen doet zal je fiets waarschijnlijk veel langer mee gaan. Maar het is verstandig om eens per jaar de fietsenmaker je fiets te laten controleren.

Zo zijn er namelijk veel dingen die niet zo gemakkelijk thuis kan doen zoals bijvoorbeeld een versleten achterband verwisselen, de versnelling afstellen, of remkabels vervangen.