Fiets Leasen: Particulier Of Via Werkgever?

Wordt het weer eens tijd voor een nieuwe fiets?

Als je een beetje rond kijkt in de fietsenwinkel merk je al snel dat de prijs van een nieuwe fiets flink is opgelopen de laatste jaren.

Gelukkig kan je behalve een fiets kopen ook een fiets leasen. Het maakt niet uit of je op zoek bent naar een gewone stadsfiets, elektrische fiets, of speed pedelec.

Een fiets leasen is een goede manier om voor een klein bedrag per maand aan een gloednieuwe fiets te komen.

Of in ieder geval… dat is het idee. Maar is dat ook zo?

Een nieuwe fiets kost natuurlijk redelijk wat geld, dus het klinkt bijna te goed om waar te zijn.

Het laatste dat je wilt, is dat je opeens aan een duur contract vast zit.

In dit artikel gaan we een kijkje nemen hoeveel een fietslease ongeveer kost en of het inderdaad een goed idee is.

Je kan de fiets particulier of via de zaak leasen. En de kosten kunnen sterk uiteen lopen afhankelijk van welke optie je kiest.

Dus laten we maar beginnen door de zakelijke lease en particuliere lease een voor een onder de loep te nemen.

Fiets leasen via de werkgever

Sinds 2020 zijn alle regels over de fiets van de zaak compleet op de schop gegaan.

Je kan nu heel goedkoop en met fiscaal voordeel een fietslease krijgen van de zaak.

Een fiets van de zaak wordt gezien als een extra inkomen en moet dus bij je normale bruto salaris worden opgeteld.

De bijtelling is 7% van de waarde van de leasefiets per jaar. Dit tel je dus boven op je brutosalaris en daar betaal je vervolgens extra loonbelasting over.

Je loon stijgt dus met 7% van de aankoopprijs van de fiets, en niet met het volledige aankoopbedrag.

Dat klinkt natuurlijk nogal ingewikkeld.

En dat is het ook!

Dus hieronder kan je een rekenvoorbeeld vinden dat het hopelijk allemaal wat duidelijker maakt

Daarnaast mag je een fiets van de zaak nu ook zonder probleem privé gebruiken. Je hoeft dus niet meer zelf bij te houden hoe vaak je de fiets voor het werk gebruikt en buiten het werk om.

Het enige probleem is natuurlijk dat je werkgever hier wel aan moet mee werken.

En aangezien de werkgever een deel van de kosten betaalt, kan niet elke werkgever dat veroorloven.

Als je werkgever niet bereid is om een fiets van de zaak aan te bieden, kan je gelukkig nog wel particulier leasen.

Rekenvoorbeeld: fietslease van de zaak

Stel je wilt een fiets van de zaak die ongeveer € 1000 kost.

Je fiscale bijtelling is dan 7% van € 1000, dus € 70 in totaal. Dit wordt bij je huidige bruto jaarsalaris opgeteld.

Laten we er vanuit gaan dat je in de onderste belastingschijf blijft na de bijtelling. Dan moet je 37.07% btw betalen over de € 70.

Dat is dus ongeveer € 26 per jaar of € 2,16 per maand.

Het is dus inderdaad mogelijk om zeer goedkoop een fiets te leasen via de zaak.

Houd er wel rekening mee dat je kilometervergoeding vervalt op de dagen dat je de fiets van de zaak gebruikt. Een fiets van de zaak is dus vooral aantrekkelijk voor mensen die dichtbij het werk wonen of geen reiskostenvergoeding ontvangen.

Fiets particulier leasen

Als je geen fiets via je werk kan leasen, is het nog wel mogelijk om zelfstandig een fiets te leasen.

In dit geval moet je zelf de volledige kosten van de lease betalen, waardoor je normaal gesproken een stuk meer betaald per maand.

De operational lease is de meeste voorkomende vorm.

Hierbij leen je de fiets van de leasemaatschappij voor een bepaalde tijd, betaal je elke maand een vast bedrag, en lever je de fiets weer in als het contract afloopt.

Op geen enkel moment ben je dus eigenaar van de fiets. En eventuele reparaties, verzekeringskosten en onderhoud worden door de leasemaatschappij betaald.

Je kan ook kiezen voor een financial lease.

Deze leasevorm is te vergelijken met een aankoop op afbetaling. Je betaalt de leasemaatschappij maandelijks een bedrag, maar je bent vanaf het begin de officiële eigenaar van de fiets en je mag deze ook houden als het contract afloopt.

Dit betekent ook dat je zelf moet betalen voor eventuele reparaties, verzekeringskosten en onderhoud gedurende de lease periode.

Rekenvoorbeeld: particuliere fietslease

Laten we ervan uit gaan dat je op zoek bent naar een financial lease. Dit is de meest populaire manier om een fiets te leasen en vergelijkbaar met zakelijk leasen.

De maandelijkse kosten zijn een percentage van de aanschafprijs van de fiets. Met een langer leasecontract betaal je vaak een lager percentage per maand.

In de tabel hieronder kan je zien hoe hoog deze percentages zijn. De precieze maandelijkse kosten kunnen natuurlijk verschillen per leasemaatschappij en welke fiets je kiest.

Lease ContractMaandelijkse Kosten
(% van aanschafprijs)
Maandelijkse Kosten
(voor € 1000 fiets)
12 maanden9~10%€ 95
24 maanden8~9%€ 85
36 maanden6~7%€ 65
48 maanden4~5%€ 46
Geschatte maandelijkse kosten voor het leasen van een normale fiets afhankelijk van contractduur

Als je particulier een fiets van € 1000 wilt leasen voor 3 jaar, kost je dat dus ruwweg 1000 * 0.065 = € 65 per maand.

Dit moet je van je nettoloon betalen, dus je krijgt geen fiscaal voordeel als je particulier leaset.

Zoals je kan zien nemen de maandelijkse kosten sterk af als je voor een langer leasecontract kiest.

Ook opmerkelijk is dat de maandelijkse kosten procentueel een stuk lager zijn voor elektrische fietsen en speed pedelecs. Voor dit soort fietsen betaal je normaal gesproken 3~4% per maand voor een 36 maanden contract.

Als je particulier een elektrische fiets van € 2000 wilt leasen, kost je dat dus ruwweg 2000 * 0.035 = € 70 per maand. En een speed pedelec van € 4500, kost ongeveer 4500 * 0.035 = € 158 per maand.

Als je particulier leaset zijn de maandelijkse kosten voor een normale stadsfiets en een elektrische fiets dus bijna hetzelfde.

Zakelijk leasen of particulier leasen

Als je de kosten van particulier leasen en zakelijk leasen met elkaar vergelijkt, zie je dus snel dat privé leasen veel duurder is.

Een fiets van € 1000 kost je elke maand € 2 als je hem leaset via je werkgever en € 65 als je hem privé leaset.

Maar vergeet niet dat je kilometervergoeding komt te vervallen op de dagen dat je de lease fiets gebruikt om naar je werk te gaan.

Als je meer dan 20 kilometer van je werk woont kan het dus zijn dat de kosten die je bespaart met een zakelijke lease niet opwegen tegen de reiskosten vergoeding die je mis loopt.

In dat geval is het voordeliger om de fiets particulier te leasen.

De kilometervergoeding komt echter alleen te vervallen op de dagen dat je de lease fiets daadwerkelijk gebruikt. Op de dagen dat je met het OV of de auto naar je werk gaat krijg je wel je kilometervergoeding.

Je zou dus ook je leasefiets van de zaak alleen in het weekend kunnen gebruiken. Dan krijg je de reiskostenvergoeding op werkdagen en heb je een mooie fiets voor in het weekend.

Wat is inbegrepen in de fietslease?

Bij een fietslease zit meer inbegrepen dan je wellicht verwacht.

Natuurlijk krijg je de fiets zelf. Maar bij de meeste leasecontracten betaalt de lease maatschappij ook de kosten voor:

  • Reparaties en onderhoud
  • Diefstal- en schadeverzekering
  • Accu- en bandenvervanging
  • Pechhulp in binnen– en buitenland
  • Afschrijvingskosten en rente
  • Leveringskosten en verwijderingsbijdrage

De gratis verzekering kan je al gauw een paar tientjes per jaar schelen. En iedereen die wel eens een elektrische fiets heeft gehad weet hoe duur het kan zijn om een accu te laten vervangen.

Dit is dus allemaal mooi mee genomen als je kiest voor een zakelijke lease of een particuliere operational lease.

Bij een financial lease ben je echter zelf eigenaar van de fiets en ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor al deze extra kosten.

Fiets leasen zonder BKR-toetsing

Een particuliere fiets lease kan worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Deze stichting probeert alle kredietgegevens van Nederlanders bij te houden en geeft kredietaanbieders inzicht in de leningen die je hebt (gehad).

Als je lease contract bij het BKR geregistreerd wordt kan dat dus invloed hebben op toekomstige leningen zoals een hypotheek.

Het is dus niet vreemd dat sommige mensen liever niet willen dat hun fietslease getoetst wordt door het BKR.

Het is wettelijk niet verplicht om een fietslease te registreren bij het BKR, maar vaak vereisen leasemaatschappijen dit wel.

Dit komt vooral omdat ze zeker willen zijn dat je in de toekomst aan je betalingsverplichting kan voldoen.

Wil je toch liever een fiets leasen zonder BKR-toetsing? Dan kan je terecht bij een van de leasemaatschappijen die niet vragen om een BKR-registratie.

Fiets van de zaak en auto van de zaak

De regels voor een lease fiets van de zaak lijken veel op de regels voor een auto van de zaak.

En het goede nieuws is dat het mogelijk is om zowel een fiets en een auto van de zaak te hebben.

Je kan zelf bepalen op welke dagen je de fiets gebruik en op welke dagen de auto.

Zo neem je bijvoorbeeld de fiets als het mooi weer is, en de auto als het regent of als je je verslapen hebt.

Wat is voordeliger: fiets leasen of kopen?

Nou dat je weet hoe een fietslease werkt en hoeveel de maandelijkse kosten ongeveer zijn, vraag je je misschien af of het niet beter is om wat geld op te sparen en de fiets direct te kopen.

Voor de meeste mensen is zakelijk leasen goedkoper dan kopen.

Laten we nog een keertje kijken naar het rekenvoorbeeld van eerder.

Als je een fiets van € 1000 zakelijk leaset via je werkgever betaal je elke maand ongeveer € 2.

Aan het eind van een 3 jaren contract heb je in totaal € 72 betaald. Dat is dus nog niet eens 10% van de aanschafprijs van de fiets.

Zelfs als je kilometervergoeding komt te vervallen is het dus vaak goedkoper om de fiets zakelijk te leasen dan te kopen.

Dat is niet het geval als je een particuliere lease overweegt voor een normale stadsfiets.

Wanneer je 3 jaren contract afloopt heb je in totaal ongeveer € 2300 betaald voor een fiets die eigenlijk maar € 1000 kost. Dat is dus meer dan het dubbele.

Zelfs als je alle extra kosten die inbegrepen zijn bij een leasefiets (onderhoud, reparatie, verzekering, etc) en de huidige inflatie meeneemt, blijft het verschil tussen kopen en leasen groot.

Maar het belangrijkste verschil tussen leasen en kopen is dat aan het eind van je leasecontract je de fiets ook weer moet inleveren.

Als je het geld beschikbaar hebt kan kopen dus inderdaad een betere langetermijninvestering zijn dan een particuliere lease.

Het is echter iets moeilijker kiezen als je een elektrische fiets of speed pedelec wilt die ongeveer € 2000 of meer kunnen kosten.

Aan het eind van het 36 maanden contract heb je dan ongeveer € 2500 betaald voor een e-bike dat € 2000 waard is. Een stuk minder groot verschil dus.

Daarnaast wordt het onderhoud, reparaties en vervanging van de accu ook door de leasemaatschappij vergoed.

Onderhoud aan een normale fiets kost niet zo veel. Maar als er iets mis is met je elektrische fiets kan je dat al snel een paar honderd euro kosten.

De fietsaccu gaat vaak 3 tot 5 jaar mee voordat die vervangen moet worden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de batterij in je mobieltje.

Tegen die tijd is het vaak een beter idee om een nieuwe e-bike te kopen dan te betalen voor een nieuwe accu.

Conclusie

Het is dus inderdaad financieel een goed idee om een fiets te leasen als je dat kan doen via je werkgever.

Je betaalt dan ongeveer € 2 per maand voor een gloednieuwe stadsfiets.

Daarbij moet je wel rekening houden met het vervallen van je kilometervergoeding op de dagen dat je de leasefiets gebruikt. Voor mensen die ver van het werk wonen en veel reiskostenvergoeding krijgen kan dat dus een probleem zijn.

Als je niet via de zaak kan leasen is het normaal een beter idee om de fiets met eigen geld te kopen. Dat kan natuurlijk alleen als je het geld daarvoor al klaar hebt liggen.

Als dat niet het geval is, kan je voor ongeveer € 60 tot € 80 per maand een stadsfiets of e-bike particulier leasen. Bij een particuliere lease komt de kilometervergoeding niet te vervallen.