Categorieën
Training

Hoeveel Calorieën Verbrand je met Fietsen Per Km Of Per Uur?

Als Nederlander zit je waarschijnlijk vaak op de fiets. Vooral in de grote stad kan de fiets soms sneller zijn dan de auto of de bus. En zonder het door te hebben verbrand je ook nog eens heel wat calorieën.

Voor mensen die proberen gewicht te verliezen is het interessant om te weten hoeveel calorieën je verbrand met fietsen.

Dit klinkt misschien als een simpele vraag, maar er is niet een simpel antwoord op te geven. Er zijn namelijk veel verschillende factoren die precies bepalen calorieën je uiteindelijk verbrand. Hier zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Calorieverbruik fietsen – 4 belangrijke factoren

  • Geslacht – Je stofwisseling en metabolisme hangt af van je geslacht. Over het algemeen verbranden mannen dus een paar calorieën extra vergeleken met vrouwen.
  • Lichaamsgewicht – Als je zwaarder weegt moet je meer gewicht verplaatsen tijdens het fietsen. Mensen met een paar kilootjes extra zullen dus ook een paar calorietjes extra verbranden.
  • Snelheid – Hoe sneller je fiets hoe meer energie je verbruikt. Dus je verbrand meer calorieën als je gedurende dezelfde tijd sneller fiets als iemand anders. Maar als je dezelfde afstand sneller fiets sneller fietst verbrand je niet perse meer.
  • Tijd – Het is natuurlijk voor de hand liggend, maar ik zet het er toch maar eventjes bij; hoe langer je fiets, hoe meer calorieën je gebruikt.

Hoeveel calorieën verbrand je met fietsen per km?

Zonder precieze meetapparatuur en zonder ook maar iets te weten over jouw persoonlijke omstandigheden is het natuurlijk moeilijk om nauwkeurig vast te stellen hoeveel je verbrand.

Toch is het mogelijk om een inschatting te maken over hoeveel calorieën je waarschijnlijk zult verbranden per kilometer. In de tabel hieronder staan een aantal verschillende schattingen gebaseerd op je geslacht en lichaamsgewicht.

Gewicht50 kg60 kg70 kg80 kg90 kg100 kg
Man21 kcal25 kcal29 kcal34 kcal38 kcal43 kcal
Vrouw19 kcal23 kcal27 kcal32 kcal36 kcal40 kcal

Je ziet al snel dat er dus niet zo heel veel verschil zit in hoeveel vrouwen en mannen verbranden als het lichaamsgewicht hetzelfde blijft.

Alhoewel niet elke lichaamsgewicht is aangegeven kun je normaal gesproken wel gokken hoeveel calorieën je ongeveer verbrand. Bijvoorbeeld een man van 85 kilo verband ongeveer 36 kcal; meer dan iemand van 80 kilo maar minder dan iemand van 90 kilo.

Hoeveel calorieën verbrand je met een uur fietsen?

Soms is het handiger om te weten hoeveel calorieën je verbrand met fietsen afhankelijk van je snelheid. Hoe sneller je fiets, hoe meer energie je verbruikt.

Met de tabel hierboven kan je gemakkelijk berekenen hoeveel je verbrand op een gegeven snelheid. Maar om je de tijd te besparen hebben ik dat al voor je gedaan en hieronder weergegeven.

Sinds er niet een gigantisch verschil zit tussen mannen en vrouwen heb ik gewoon het gemiddelde aangegeven. Mannen zullen dus iets meer verbranden terwijl vrouwen iets minder zullen verbranden.

Snelheid50 kg60 kg70 kg80 kg90 kg100 kg
14 km per uur280 kcal340 kcal400 kcal460 kcal520 kcal580 kcal
16 km per uur320 kcal380 kcal450 kcal530 kcal590 kcal660 kcal
18 km per uur360 kcal430 kcal500 kcal600 kcal670 kcal750 kcal
20 km per uur400 kcal480 kcal560 kcal660 kcal740 kcal830 kcal
25 km per uur500 kcal600 kcal700 kcal820 kcal950 kcal1040 kcal
30 km per uur600 kcal720 kcal840 kcal990 kcal1110 kcal1250 kcal

Welke invloed speelt je fiets ?

Er zijn natuurlijk vele verschillende soorten fietsen zoals de mountainbike, racefiets, stadsfiets, etc. Het type fiets waar je op rijdt speelt ook een invloed op hoeveel calorieën je verbrand.

Het grootste verschil tussen deze fietsen is het gewicht. Zo is een mountainbike vaak redelijk zwaar terwijl een racefiets juist bestaat uit carbon om hem zo licht mogelijk te maken.

Daarnaast gebruik je verschillende soorten fietsen waarschijnlijk in verschillende omgevingen. Een stadsfiets gebruik je vooral op een gladde weg in de stad waar de gebouwen je beschermen van de meeste wind. Dat is redelijk makkelijk fietsen. Terwijl met een mountainbike in het bos je te maken hebt met oneffen terrein en gebruik je normaal meer energie.

Als je thuis of in de sportschool fietst op een spinbike is het natuurlijk helemaal moeilijk bepalen hoeveel calorieën je verbrand. Vaak kan je niet alleen de weerstand afstellen maar ook de helling.

Hoeveel Calorieën Verbrand je met Elektrische Fietsen

De elektrische fiets heeft veel voordelen vergeleken met de normale stadsfiets en wordt elk jaar populairder. Vooral omdat het zo lekker makkelijk fiets. Vaak zie je niet alleen ouderen maar ook normale mensen gebruik maken van een elektrische fiets.

Er zit natuurlijk een groot verschil in hoeveel calorieën je verbruikt tussen een normale en elektrische fiets. De fietsondersteuning is handig als je snel van A naar B moet, maar zorgt er wel voor dat je een stuk minder energie gebruikt.

Dus als gewicht verliezen je doel is dan kan je beter de fietsondersteuning uit zetten en gewoon op eigen kracht fietsen. Lees ook ons artikel over het vinden van de beste elektrische fiets.

fietsen of hardlopen afvallen

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen vs wandelen vs fietsen?

Als je probeert gewicht te verliezen zijn fietsen, rennen en wandelen waarschijnlijk de eerste opties waar je aan denkt. Deze manieren van sporten kun je bijna overal doen en we hebben allemaal wel een paar oude sportschoenen of fiets thuis.

Als je deze verschillende vormen van beweging met elkaar vergelijkt zal je per minuut het meest verbranden met rennen, gevolgd door fietsen en verbrand je het minst met wandelen.

Toch is rennen of joggen niet perse de beste manier om calorieën te verbranden. Het is namelijk voor veel beginners moeilijk om voor een langere tijd op een snel tempo te blijven rennen.

Vaak wordt er evenveel gelopen als gerend. Bovendien kan je ook klachten als pijnlijke knieen of onderrug ervaren als je plotseling begint met hardlopen.

Daarentegen is het gemakkelijk om voor een langere tijd op redelijk hoog tempo te fietsen. Daardoor is fietsen vaak een betere keuze dan hardlopen of wandelen.

Verbrand extra kcal met HIIT

HIIT staat voor “High Intensity Interval Training” en is een snelle manier om extra calorieën te verbranden. Dit doe je door momenten waarin je zo snel mogelijk fietst af te wisselen met periodes waarin je rustig fietst.

Je kan de duur van beide periodes afstellen op je persoonlijke fitness niveau. Als je ooit een spinning klas genomen hebt ben je er waarschijnlijk wel bekend mee.

Je kan HIIT gebruiken als een complete workout op zich of je kan het de laatste paar minuten op weg naar huis doen. Wel moet je er natuurlijk rekening mee houden dat je een lange en rechte weg nodig hebt om echt voluit te kunnen gaan. Vaak wordt dus een hometrainer gebruikt zodat je zonder zorgen vol gas kan gaan.

Lees voor meer informatie ons artikel over interval training en krachttraining voor wielrenners.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.