In Nederland word elk jaar bijna een half miljoen fietsen gestolen. Vooral als je in een van de grote steden woont of als je een elektrische fiets hebt, is de kans groot dat je fiets een keertje gestolen word.
En als je fiets daadwerkelijk een keertje word gestolen leidt dat vaak tot veel ellende.
Je komt te laat op je werk of voor een afspraak…
Je moet aangifte doen bij de politie…
Je moet de schade claimen bij je verzekeraar…
En pas dan kan je eindelijk een nieuwe fiets kopen.
Om al dat gedoe te voorkomen is het verstandig om te investeren in een goed fietsslot. Hoewel je fietsdiefstal nooit 100% kan voorkomen, kan een goed fietsslot de kans wel drastisch verminderen.
Welk fietsslot is het best?
Loop een willekeurige fietsenstalling in en je komt veel verschillende soorten sloten tegen. De meest voorkomende fietssloten zijn het ringslot, kettingslot, kabelslot, vouwslot, en beugelslot.
Maar deze populaire fietssloten zijn zekers niet allemaal even goed.
Als het aankomt op fietssloten wil je vooral kijken naar het gebruiksgemak en de veiligheid die het bied.
Met een ringslot of kettingslot zet je je fiets binnen een paar seconden op slot.
Een kabelslot, vouwslot en beugelslot zijn een stuk minder gemakkelijk te gebruiken omdat deze normaal zeer kort en niet heel flexibel zijn. Het kan soms een heel gepuzzel zijn om een van deze sloten te gebruiken.
Het is iets moeilijker om te controleren hoe veilig een fietsslot is.
Over het algemeen is een ringslot en kabelslot het minst veilig omdat een dief deze gemakkelijk kan doorknippen met het juiste gereedschap.
Een kettingslot, beugelslot, en vouwslot bestaan uit grote metalen onderdelen waardoor het een stuk moeilijker is om deze open te breken.
Het ART-keurmerk geeft aan hoe stevig een fietsslot is en hoeveel bescherming het bied tegen diefstal.
Een goed fietsslot moet minstens een ART-2 waardering hebben. Maar als je een dure fiets of elektrische fiets hebt kan je beter voor een ART-3 slot gaan voor de extra veiligheid.
Belangrijke waarschuwing van de Consumentenbond
Een kettingslot is dus gemakkelijk te gebruiken en biedt relatief veel bescherming.
Maar als je denkt dat je veilig bent met alleen een kettingslot voor je fiets kan je toch onaangenaam verrast worden.
Zowel de Consumentenbond en ANWB waarschuwen dat een enkel fietsslot niet voldoende is.
Maak je je fietsframe ergens aan vast (zoals een fietsenstalling of lantarenpaal), dan kunnen je banden gestolen worden.
Maar als je een fietsslot gebruikt om je frame en wielen zoals een ringslot, dan kan een dief je fiets simpelweg optillen en weglopen.
De simpele oplossing is om twee fietssloten te gebruiken.
Met een van de fietssloten beveilig je het frame en een van de wielen, en met het tweede fiets beveilig je het andere wiel.
De beste manier om fietsdiefstal te voorkomen
De ideale manier om je fiets veilig te houden en diefstal te voorkomen is dus om een kettingslot te combineren met een ringslot.
Met het ringslot beveilig je het achterwiel en met het kettingslot beveilig je het voorwiel en maak je het fietsframe vast aan een object.
Gelukkig hebben de meeste fietsen standaard al een ringslot met ART-2 waardering.
Je kan de waardering vaak op het slot zelf vinden of je kan dit controleren op de website van de fietsfabrikant.
Heeft je fiets een ART-1 waardering of helemaal geen waardering, dan is het verstandig om je oude ringslot te vervangen met een nieuwe.
Als het aankom op kettingsloten heb je de keuze uit legio verschillende modellen.
Maar het belangrijkste is om te controleren of je kettingslot een ART-2 of ART-3 waardering heeft.
Voor een normale stadsfiets is een ART-2 kettingslot vaak voldoende. Maar als je een dure of elektrische fiets hebt, is het een goed idee om voor een ART-3 te kiezen.
Daarnaast stellen veel verzekeraars een ART-3 slot verplicht als je een fietsverzekering hebt.
Beste fietssloten
Als je je geen zorgen wilt maken om diefstal, heb je dus een ringslot en kettingslot met minstens een ART-2 waardering nodig.
Deze kan je vinden in bijna elke willekeurig fietsenwinkel. En zolang je maar het juiste type slot koopt met de juiste ART-waardering kan je eigenlijk niet fout gaan.
Maar hieronder heb ik een aantal goede fietssloten op een rijtje gezet die je zekers niet teleur zullen stellen.
Beste kettingsloten
1. Abus Ivy Steel-O-Chain
De Abus Ivy Steel-O-Chain is een van de beste en populairste fietssloten die momenteel verkrijgbaar is.
Dit slot is gemaakt uit 10 mm dikke schakels van gehard staal, waardoor het voor dieven zo goed als onmogelijk is om deze ketting door te knippen.
De Ivy Steel-O-Chain heeft dan ook een ART-3 waardering gekregen en is de testwinnaar uit de Fietsersbond slotentest.
Je hebt de keuze uit een 85, 110, 140, en 170 cm variant.
Hoewel de langere varianten wat duurder zijn, maakt de extra lengte het wel makkelijker om je fiets ergens aan vast te binden.
Het enige nadeel is dat deze fietssloten ook redelijk zwaar zijn. De kleinste variant weegt bijna 2.5 kg en de langste variant weegt rond de 4.5 kg.
2. Vinz Makalu
De Vinz Makalu bestaat uit 10.5 mm dikke schakels en is daardoor zeer lastig door te knippen. Hierdoor is dit fietsslot voorzien van een ART-4 waardering en beschermt goed tegen diefstal.
Dit slot is oorspronkelijk ontworpen voor motors en scooters. Maar omdat het relatief lichtgewicht is voor een ART-4 slot, kan die ook goed gebruikt worden voor (elektrische) fietsen.
Dit fietsslot is beschikbaar in 100, 120, 150, 180, 200, en 300 cm lengtes. Maar als je dit slot voor je fiets wilt gebruiken, zal je aan 180 al meer dan genoeg hebben.
3. Abus Iven Chain
Verwar de Abus Iven niet met de Abus Ivy Steel-O-Chain. Deze fietssloten zijn door hetzelfde bedrijf gemaakt, maar zijn zekers niet hetzelfde.
De Abus Iven heeft vierkante schakels van 8 mm dik gemaakt van gehard staal. Deze zijn dus een stuk minder dik dan bij de Abus Ivy.
Als gevolg heeft de Iven een ART-2 waardering, terwijl de Ivy een ART-3 waardering heeft.
Daar staat tegenover dat de Iven ook een stuk goedkoper is en significant minder weegt.
Het is dus niet verrassend dat sommige mensen de voorkeur geven aan de Abus Iven, ondanks de lagere ART waardering.
Beste ringsloten
Als de standaard ringslot dat met je fiets geleverd word geen ART waardering heeft, is het verstandig om deze te vervangen.
Momenteel is er geen enkel ringslot met een waardering boven ART-2. Dus als je huidige ringslot ART-2 is, kan je deze zonder zorgen blijven gebruiken.
1. Axa Defender
De Axa Defender is momenteel een van de best verkochte ringsloten op de markt.
Dit ringslot houd je fiets veilig met gehad stalen beugel van 8.5 mm en een anti-boor cilinder. Daarom heeft dit slot een ART-2 waardering gekregen.
De Axa Defender heeft een opening van 50 mm, wat groot genoeg is voor de meeste banden. Je kan het slot gemakkelijk zelf monteren op de montage gaten in het fietsframe of je kan de Axa Flex mount strips gebruiken.
Dit ringslot geeft je ook de optie om een plug-in kabel of ketting in de zijkant van het slot te steken, waarmee je fiets ergens aan vast kan maken. Deze kabel of kettingslot moet je echter wel apart kopen.
2. Axa Solid Plus
Heb je een fiets met brede banden, dan is de opening van de Axa Defender wellicht te klein.
In dat geval kan deze Axa Solid Plus een oplossing zijn. Dit model heeft een extra brede opening van 58 mm. Dat is dus 8 mm meer dan de Axa Defender.
Voor de rest zijn deze twee Axa fietssloten zo goed als hetzelfde en hebben dezelfde ART-2 waardering.
De Axa Solid Plus heeft ook een 8.5 mm dikke beugel, kan gemonteerd worden aan het achterframe met topbouten, en je hebt de mogelijkheid om een plug-in kabel of ketting in de zijkant van het slot te steken.
3. Vinz Levanne
Hoewel het merendeel van de ringsloten door Axa gemaakt wordt, kom je soms ook een goed ringslot tegen van een ander merk.
De Vinz Levanne is zo’n kettingslot!
Hoewel de beugel 8 mm dik is (iets dunner dan de Axa ringsloten), heeft dit ringslot ook een ART-2 waardering gekregen.
Daarnaast is het binnenmaat van dit ringslot 62 mm, wat zelfs iets groter is dan de Axa Solid Plus.
Ook heb je de optie om dit ringslot te kopen met een insteekketting van 90 cm die je aan het ringslot kan vastmaken.
Het nadeel is wel dat je dit ringslot alleen kan gebruiken als je frame voorgeboorde gaten heeft. En het is ook een stuk duurder dan de standaard Axa ringsloten.
Beste lichtgewicht fietsslot
Een kettingslot geeft de beste beveiliging omdat het bijna onmogelijk is om de dikke metalen schakels door te knippen.
Maar het nadeel van die schakels is dat ze ook flink zwaar zijn. En hoe beter het kettingslot, hoe zwaarder die weegt.
Als je zo’n zwaar kettingslot in de fietstas hebt liggen, kun je die extra kilo’s ook goed voelen tijdens het fietsen.
Het is dus goed te begrijpen dat niet iedereen een zwaar kettingslot wil gebruiken.
Het beugelslot en vouwslot zijn goede keuzes als je op zoek bent naar een lichtgewicht fietsslot.
De metalen onderdelen in deze types fietssloten zijn normaal wat dunner/kleiner dan een kettingslot waardoor ze minder zwaar wegen.
Jammer genoeg zijn er geen goede fietssloten die echt weinig wegen, omdat die vaak gemakkelijk door te knippen zijn.
Beste fietsslot voor elektrische fietsen
Er zijn heel wat verschillen te vinden tussen een normale fiets en een elektrische fiets.
Maar als het op diefstalpreventie aan komt, geld hetzelfde advies: je houd je elektrische fiets het best veilig door een ringslot en kettingslot samen te gebruiken.
Jammer genoeg zijn elektrische fietsen extra populair onder dieven. En een ART-2 slot is niet altijd voldoende om een vastberaden dief af te schrikken.
Het is dus een goed idee om een ART-3 kettingslot te gebruiken voor een elektrische fiets in plaats van een ART-2 kettingslot. Dit wordt door de meeste verzekeraars zelfs verplicht.
Welk fietsslot voor de verzekering
Als je een fietsverzekering hebt, stelt de verzekeraar een aantal eisen waar je aan moet voldoen. De belangrijkste eis is dat je fietsslot een ART waardering heeft.
Voor normale fietsen verplichten de meeste verzekeraars een ART-2 fietsslot, en voor elektrische fietsen een ART-3 fietsslot.
Als je fiets gestolen word moet je aantonen welk dat je inderdaad een fietsslot met de juiste waardering hebt gebruikt.
Dit doe je door het aankoopbonnetje en de reserve sleutel van het fietsslot naar de verzekeraar te sturen.
Het is dus belangrijk dat je het bonnetje niet weggooit en altijd een reserve sleutel hebt. Anders kan je verzekeraar bepalen om je gestolen fiets niet te vergoeden.
De precieze voorwaarden van een fietsverzekering kunnen echter verschillen tussen verzekeraars. Dus kijk voor de zekerheid aan welke eisen je moet voldoen.